Noord Energie

Noord Energie is een energieleverancier die via ServiceHouse B.V. onder een eigen energielabel opereert. Het biedt groene energie aan voor particulieren en bedrijven en het onderscheidt zich voornamelijk door de goede dienstverlening voor de zakelijke markt. Ook winddelen en adviesverlening behoren daarbij tot de mogelijkheden.

Noord Energie focust op een groene en duurzame toekomst voor de energiemarkt. Dit doen ze door alleen groene energie te leveren, maar ook door hun klanten (particulieren, ondernemers en grootzakelijke verbruikers) verregaand te informeren over hun energieverbruik en mogelijk besparende middelen. Een NE-adviseur informeert bijvoorbeeld over de aanschaf van zonnepanelen, maar het is ook mogelijk om deel te nemen aan winddelen. Hiervoor heeft Noord Energie ook al een eigen windmolen geplaatst. “Het Vliegend Hert”, zoals de windmolen wordt genoemd, is sinds 2019 operationeel en levert groene stroom.

Noord Energie niet alleen voor zakelijke klanten

Hoewel Noord Energie in de eerste plaats focust op ondernemers, gaande van zzp’ers en mkb’ers tot grootzakelijke verbruikers, kunnen ook particulieren bij Noord Energie terecht. Noord Energie levert ook aan hen 100% groene energie van Nederlandse bodem met daarnaast ook de mogelijkheid om gas bij hen af te nemen. Voor zakelijk klanten is er natuurlijk net iets meer mogelijk en helpt een persoonlijke adviseur hen verder, ook wanneer zij bijvoorbeeld een laadpaal willen plaatsen voor elektrische fietsen, scooters en/of auto’s.

100% Groen

Noord Energie levert alleen 100% groene energie die in Nederland wordt geproduceerd.

Meer dan alleen energie

Bovenop het leveren van energie adviseert Noord Energie bedrijven over energetische oplossingen.

Overstappen naar Noord Energie

Noord Energie heeft een overstapservice die sterk lijkt op deze van andere energieleveranciers. Er wordt wel sterk ingezet op vaste energiecontracten, maar verder zullen zij ook gewoon het contract bij de huidige energieleverancier opzeggen en dergelijke meer.

  1. Contact opnemen met de klantenservice

    In de eerste plaats is het aangeraden om even een simulatie te maken van de energietarieven. Zowel via de home- als de contactpagina kan er naar deze simulatietool worden doorgeklikt. Vreemd genoeg kan dit niet via de pagina met informatie voor particulieren of zakelijke gebruikers. Vervolgens dient men de adres- en verbruiksgegevens door te geven en daarna wordt er een simulatie gemaakt. Er volgen meteen verschillende voorstellen met vaste energiecontracten die variëren van 1 tot 5 jaar. Deze contracten hebben elk hun eigen tarieven en voorwaarden en men is vrij om hier zelf een keuze uit te maken.

  2. Aanmelding bevestigen

    Vervolgens moet men een aantal persoonlijke en praktische gegevens doorgeven die noodzakelijk zijn voor het maken van het energiecontract. Het gaat onder andere om het adres, de naam, het mailadres, het telefoonnummer en leveringsinformatie. Daarnaast moeten ook de bankgegevens worden doorgegeven en moet Noord Energie worden gemachtigd om het termijnbedrag maandelijks te incasseren. Het is niet mogelijk om een andere betaalmethode te selecteren. Na het nalezen van alle gegevens dient men de bestelling te bevestigen.

  3. Overstap wordt geregeld

    Op basis van de opgegeven gewenste overstapdatum die maximaal 365 dagen in de toekomst kan liggen, zal Noord Energie het contract bij de huidige energieleverancier opzeggen en ervoor zorgen dat zij op de gewenste datum de energie leveren. Ook bij een spoedlevering doen zij het nodige, maar dan wordt er wel afstand gedaan van de bedenktijd van 14 dagen. Noord Energie regelt vervolgens de rest en in principe wordt men maximaal ontzorgd, maar mogelijk neemt men wel nog even contact op om een aantal zaken na te gaan.

Noord Energie review

Noord Energie levert groene energie aan scherpe prijzen, maar het zou niet juist zijn om hen de voordeligste energieleverancier van Nederland te noemen. Het ontbreken van een energie aanbieding en andere voordelen heeft daar natuurlijk iets mee te maken. Daarnaast rekent men wel op een goede dienstverlening en is de klantendienst heel vriendelijk en behulpzaam. Als zakelijke klant gaat men heel ver en wil men ook echt met de klant meedenken, bijvoorbeeld voor het realiseren van energiebesparingen. Een minpunt is hierbij wel de focus op vaste contracten terwijl variabele energiecontracten soms echt wel voordeliger kunnen zijn, maar dit is dan weer afhankelijk van de situatie op de energiemarkt.

Energieprijzen bij Noord Energie

Noord Energie beweert voordelige energie te leveren en zegt nergens dat ze voordeligste van Nederland zijn. Gelijk hebben ze, want er zijn wel degelijk energieleveranciers te vinden die voordeliger zijn. Het gaat dan niet alleen om energieleveranciers die grijze stroom leveren, maar ook om leveranciers van groene stroom. Dit moet dan ook niet de hoofdreden zijn om over te stappen naar Noord Energie. Verwacht hier overigens geen energie aanbiedingen of allerlei voordelen en weet dat ze vaste contracten hanteren. Dit kan voordelig zijn, maar ook nadelig. Maak daarom altijd een uitgebreide vergelijking met andere leveranciers van (groene) energie.

Groene energie en duurzaamheid

Het stroometiket van Noord Energie toont aan dat ze wel degelijk inzetten op groene energie. Een recent onder de loep genomen stroometiket geeft aan dat ze sterk inzetten op windenergie en “overig hernieuwbaar”. Onder deze restcategorie vallen verschillende vormen van energie, zoals getijdenenergie, aardwarmte, omgevingswarmte enzovoort. Hierdoor is het niet meteen duidelijk wat de exacte oorsprong van die energie is, maar in ieder geval gaat het wel degelijk om energie die afkomstig is van hernieuwbare bronnen. In het duurzaamheidsonderzoek van Consumentenbond komt Noord Energie niet aan bod.

Andere klanten over Noord Energie

Zoals steeds gaan we ook na hoe andere klanten zich bij Noord Energie voelen en welke ervaringen zij hadden. De Google-reviews zijn met een 4,5/5 overwegend positief. Daarbij worden de adviseurs “vriendelijke lui” genoemd en is men vooral positief over het spoedpakket. Ook de goede klantendienst wordt vaak als positief punt genoemd. Negatieve punten hebben vooral te maken met de prijs. Zoals eerder gesteld is het inderdaad niet zo dat Noord Energie automatisch de voordeligste is.

Zakelijke dienstverlening

Zoals hierboven gesteld zal de prijs allicht niet de voornaamste beweegreden zijn om voor Noord Energie te kiezen. De dienstverlening ten aanzien van zakelijke klanten is een betere reden om over te stappen. Zakelijke klanten rekenen er altijd op een persoonlijke dienstverlening. Een adviseur komt daarbij op de locatie langs en adviseert over de mogelijkheden om energiekosten te besparen. Zo nodig helpen ze bij het aanpassen van de elektra, gaan ze na of zonnepanelen tot de mogelijkheden behoren et cetera. Hiermee gaan ze verder dan wat de meeste energieleveranciers voor hun klanten doen.

Veelgestelde vragen over Noord Energie

Of het nu gaat om mogelijke opzegboetes, het verstrijken van een vaste-prijscontract, het doorgeven van meterstanden of de waarborgsom, er zijn veel dingen waar men vragen over kan hebben. Lees verder voor antwoorden op uw meest gestelde vragen.

️Rekent Noord Energie opzegboetes aan als ik voortijdig overstap?

Ja, dit doen ze. Omdat ze sterk inzetten op vaste energiecontracten is dit zelfs de regel, tenzij dit contract reeds in een variabel energiecontract is omgezet. De hoogte van de opzegboete is afhankelijk van de resterende looptijd van het contract dat voortijdig werd opgezegd.

️Wat als mijn vaste-prijscontract bij Noord Energie afloopt?

Er kan altijd een nieuw vast contract worden aangegaan. Wanneer er geen actie wordt ondernomen, schakelt men echter over naar een contract voor onbepaalde tijd. Men komt dus nooit zonder energie te zitten.

️Hoe kan ik mijn meterstanden aan Noord Energie doorgeven?

Dit kan enkel via e-mail of telefonisch. De eenvoudigste manier is om de mail van Noord Energie af te wachten. Daarin is er een link voorzien waarop men kan klikken. Daar kan men vervolgens de meterstanden doorgeven. Wanneer men deze mail niet heeft ontvangen of per abuis heeft verwijderd, neemt men best telefonisch contact op met de klantendienst van Noord Energie.

️Vraagt Noord Energie om een waarborgsom?

Noord Energie doet dit, maar dan enkel bij een negatieve kredietbeoordeling. De waarborgsom zal maximaal drie keer het berekende maandelijkse termijnbedrag bedragen. Noord Energie geeft dit vooraf aan.

️Wat houdt de aansluiting via Spoed Energie in?

Dankzij de samenwerking met Spoed Energie kan Noord Energie klanten sneller aansluiten bij de netbeheerder. In dit geval ontvangt men van Spoed Energie een iDEAL-betaallink en moet men zelf de betaling uitvoeren. Door vervolgens een betaalbewijs naar de klantendienst van Noord Energie te sturen, zal men de aansluiting per direct in orde maken.

️Wanneer vindt de automatische incasso bij Noord Energie plaats?

De automatische incasso wordt altijd rond de 28ste dag van de maand die voorafgaat aan de levering uitgevoerd. Bij de eerste incasso zal dit plaatsvinden in de eerste week voor aanvang van de levering.

️Kan ik bij Noord Energie een betalingsregeling treffen?

Ja, maar daar worden wel vrij strenge voorwaarden aan verbonden. Zo mag de regeling maximaal zes maanden lopen, moet men minimaal 100 euro per keer betalen, worden er administratiekosten en rente in rekening gebracht en wanneer er een termijn niet wordt betaald, wordt de regeling onmiddellijk stopgezet en wordt de overeenkomst ontbonden.

️Noord Energie opereert onder de leveringsvergunning van ServiceHouse B.V. Wat houdt dit in?

ServiceHouse B.V. is een bedrijf gespecialiseerd in het leveren van ondersteuning van duurzame energieprojecten. Via ServiceHouse kunnen bedrijven niet alleen energie aanbieden, maar ook andere duurzame mogelijkheden zoals duurzame mobiliteit. Daarbij opereert Noord Energie wel gewoon onder een eigen energielabel en hebben ze een eigen klantenservice, maar rekenen ze voor een aantal zaken op ServiceHouse B.V. De leveringsvergunning is daar een voorbeeld van.