Alles over overstappen

Overstappen van energieaanbieder is altijd een goed idee. Door regelmatig over te stappen, kunnen afnemers van energie veel geld besparen. Een energievergelijker kan helpen bij het vinden van de juiste nieuwe aanbieder. Maar voordat het zover is, moeten overstappers met een aantal zaken rekening houden. Hoe gaat het overstappen eigenlijk in zijn werk? En wat is belangrijk om te weten tijdens het overstappen?

Stappenplan bij het overstappen

Overstappen kan tegenwoordig vrij eenvoudig online. Dankzij de energievergelijker weten overstappers steeds sneller en beter welke energieaanbieder het voordeligst is. Om over te stappen, moeten een paar stappen worden ondernomen.

  1. Een nieuwe energieleverancier kiezen om naar over te stappen

    Wie van plan is over te stappen, doet er goed aan eerst te vergelijken. Welke aanbieders hebben betere voorwaarden? Hoeveel voordeel per maand kan de overstap opleveren? Is er misschien een welkomstbonus of cadeau? Bij een energievergelijker wordt gevraagd om de postcode en het huidige stroom- en gasverbruik. Het jaarverbruik is terug te vinden op de jaarafrekening van de huidige aanbieder. Sommige vergelijkers willen ook weten of er een dubbele meter wordt gebruikt en of men zelf stroom opwekt. Het doel van de vergelijker is het vinden van de goedkoopste leverancier. Deze komt dan ook bovenaan te staan. De aanbieder met de hoogste tarieven staat onderaan. De goedkoopste aanbieder hoeft niet de voordeligste aanbieder te zijn. Er kunnen namelijk nog andere factoren meespelen voor een weloverwogen keuze, zoals een keuze voor vaste tarieven, duurzaamheid en looptijd. Bij ieder contract is het verstandig de prijsdetails en voorwaarden te lezen. Het is een goed idee online naar de waardering van de energieleverancier en naar klantervaringen te zoeken.

  2. Overstap aanvragen

    Keuze gemaakt? Dan kan de overstap worden aangevraagd. Dit kan vanuit de vergelijker. Online wordt een formulier gepresenteerd, waarmee de energie overstap vlekkeloos wordt geregeld. Binnen een aantal dagen ontvangt de overstapper een e-mailbevestiging. Vanaf dat moment heeft de overstapper 14 kalenderdagen bedenktijd. Afhankelijk van het huidige contract, is de overstap binnen 6 weken een feit.

  3. Opzeggen oude contract

    Wie overstapt naar een andere energieaanbieder, hoeft het huidige energiecontract niet op te zeggen. Dat doet de nieuwe energieaanbieder al voor de klant. Zo zit deze geen moment zonder stroom of gas. Binnen een paar minuten is de complete overstap geregeld. Wil je snel en overstappen zonder opzeggen? Bekijk dan de vergelijker hieronder.

Wil je overstappen? Kies hieronder een energieleverancier

Overstappen is relatief eenvoudig, maar er zijn wel een aantal belangrijke zaken om rekening mee te houden bij het overstappen. Denk bijvoorbeeld aan eventuele opzegtermijnen, of aan wat er moet gebeuren bij een verhuizing.

Overstappen met een contract

In het geval van een contract met een variabele of onbepaalde looptijd, kan op ieder moment worden overgestapt. Wanneer er een contract is met een vaste looptijd, is het aan te raden eerst te kijken naar de einddatum van het energiecontract. Loopt het contract nog twee maanden? Dan kan er opgezegd worden, zonder boete, als de klant de einddatum van het huidige contract doorgeeft. Wanneer er nog een contract loopt, en deze nog relatief nieuw is, kan er niet zomaar worden overgestapt. De energiemaatschappij zou dan inkomsten mislopen. Daarom werken ze met opzegboetes. Wie voortijdig opzegt, moet daar extra voor betalen.

Opzegboetes

Wie overstapt terwijl het contract nog niet opzegbaar is, pleegt contractbreuk. De energiemaatschappij kan daarvoor een opzegvergoeding vragen, ook wel een opzegboete genoemd. De energieleverancier wordt benadeeld en moet volgens de wet daarvoor worden gecompenseerd.

Contractueel is het gewenst dat de contractduur wordt uitgediend. Maar in sommige gevallen is dit niet de voordeligste optie. Soms is het goedkoper om de opzegboete te betalen en over te stappen naar een goedkopere aanbieding. Dat ligt er maar net aan of de overstapper alleen gas of alleen stroom afneemt, of allebei. Ook de resterende duur van het contract speelt een rol.

Uiteraard mag de energiemaatschappij de hoogte van de boete niet zelf bepalen. Dat heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) al gedaan. Leveranciers mogen niet van deze boetes afwijken. Het mag alleen als de energiemaatschappij een lagere boete wil hanteren. De meeste energiebedrijven houden vast aan de wettelijke bedragen. Meestal varieert de hoogte van de overstapboete tussen 125 tot 250 euro.

Er zijn energieleveranciers die de overstapboete voor de nieuwe klant betalen, mits de klant naar hen overstapt. In hoeverre zij de opzegboete betalen, hangt af van de energie waar men naar overstapt.

Voorschotbedrag

Onder het voorschotbedrag verstaan we het bedrag dat klanten maandelijks aan de energieleverancier betalen. Voor dit bedrag maakt het niet uit hoeveel stroom en gas daadwerkelijk wordt gebruikt.

Energiemaatschappijen maken eerst een schatting, aan de hand van het historisch gebruik van de woning. Wanneer blijkt dat het daadwerkelijke verbruik lager was dan geschat, ontvangt de klant het te veel betaalde bedrag terug. Blijkt dat de klant meer heeft verbruikt dan ingeschat? Dan betaalt deze bij op de jaarafrekening.

Misschien lijkt het wat onhandig, want waarom zou men niet direct betalen voor wat er is gebruikt? Toch is er een voordeel aan het voorschotbedrag: het voorkomt dat afnemers van energie in de winter opeens hoge bedragen hoeven te betalen. Daarom incasseert de energieleverancier het hele jaar door een vast bedrag. In de zomer betaalt de klant dan meer dan deze gebruikt, maar in de winter wordt dit gecompenseerd.

Opzeggen van het huidige contract

Bij het overstappen hoeft de overstapper niet zelf het energiecontract met de huidige aanbieder op te zeggen. Dat doet de nieuwe energieleverancier. Daardoor wordt de overstapper compleet ontzorgd. Wel is het belangrijk dat de overstapper op de hoogte is van de voorwaarden en de looptijd van het huidige contract.

Kijk daarom eerst hoe lang dit contract nog duurt. Anders kan de energieleverancier de hiervoor genoemde opzegvergoeding in rekening brengen. Contracten hebben meestal een looptijd van een of twee jaar. Laat daarom de overstapdatum ingaan op de datum dat het huidige contract afloopt.

Om een variabel energiecontract op te zeggen, geldt een wettelijke termijn van 30 dagen. Bij het opzeggen van een variabel energiecontract mag de energieleverancier geen boete in rekening brengen.

Verhuizen en overstappen

Bij een verhuizing komt heel wat kijken. Het regelen van energie is een van de belangrijkste zaken om te regelen. Wanneer iemand verhuist, kan deze persoon het energiecontract meeverhuizen. Soms is het ook handiger om over te stappen naar een andere aanbieder. Houd er rekening mee dat een contract persoonsgebonden is en niet adres gebonden. Wanneer de afnemer van energie dus nog een contract heeft, maar verhuist, moet deze persoon het energiecontract meenemen en het nieuwe adres doorgeven aan de energiemaatschappij. Om dit te regelen, geeft de klant eerst de verhuisdatum door. Dat kan maximaal 3 maanden en minimaal 2 weken voor de verhuizing. Na het doorgeven ontvangt de klant een ontvangstbevestiging en een formulier voor de meterstanden.

Meterstanden bij verhuizing

Vul het formulier voor de meterstanden in. Maak ook foto’s van de meterstanden, zodat er altijd bewijs is. Het invullen van de meterstanden gebeurt op de dag van de sleuteloverdracht. In de ideale situatie gebeurt dit samen met de nieuwe bewoners. Het formulier moet ondertekend, binnen 5 dagen, worden teruggestuurd naar de huidige leverancier. Vergeet niet om een kopie te maken voor de eigen administratie.

Zodra je de nieuwe woning betrekt, is het verstandig een kopie te vragen van de meterstanden van de oude bewoners. In het geval van een nieuwbouwwoning worden de meterstanden ingevuld met de aannemer. De energieleverancier geeft de meterstanden dan door aan de nieuwe netbeheerder.

Alles over meterstanden

De verhuizing wordt na deze stappen administratief verwerkt. De klant ontvangt dan een eindafrekening voor de oude woning. Deze wordt maximaal 8 weken na de verhuizing verstuurd. Controleer of de meterstanden op de eindafrekening correct zijn. Staan er geschatte meterstanden op de eindafrekening? Dan is het formulier waarschijnlijk te laat ontvangen. In dit geval is het raadzaam contact op te nemen met de energiemaatschappij.

Op het nieuwe adres ontvangt de klant een brief met gegevens over de ingangsdatum van de energielevering, het begin van de meterstanden van de nieuwe woning en de hoogte van de voorschotnota of het termijnbedrag voor de nieuwe woning.

De voorschotnota wordt ook bepaald door het gemiddeld jaarverbruik van de vorige bewoners. De kans is groot dat het termijnbedrag verschilt van het bedrag van de oude woning. Gaat de klant in een nieuwbouwwoning wonen? Dan maakt de energieleverancier een schatting van het verbruik en het bijbehorende termijnbedrag.

Stadsverwarming en overstappen

Stadsverwarming is een bijzondere vorm van verwarming. Met stadsverwarming heb je geen eigen cv-ketel. De verwarming wordt geregeld door een energieleverancier. Het voordeel van stadsverwarming is dat het zeer milieuvriendelijk is. Stadsverwarming bestaat meestal uit restwarmte die is ontstaan tijdens de energieopwekking in de fabriek. Huizen met stadsverwarming hebben hierdoor een veel lagere CO2-uitstoot dan huizen met een eigen cv-ketel.

Overstappen met stadsverwarming

Met stadsverwarming is het niet mogelijk om over te stappen op een andere warmteleverancier. Stadsverwarming wordt lokaal geregeld en bestaat niet uit een nationaal netwerk. Bovendien is de aanleg van stadsverwarming erg duur. Daarom wil de gemeente niet dat na aanleg verschillende huishoudens besluiten geen gebruik te maken van stadsverwarming. Bovendien is er normaal gesproken weinig reden om een andere warmteleverancier te willen. Stadsverwarming is goed voor het milieu en daarnaast erg voordelig.

Wel kan er worden overgestapt op een andere elektriciteitsleverancier. Let bij het overstappen goed op het type contract. Wordt er niet gekookt met gas, dan gebruikt een huishouden met stadsverwarming in principe alleen maar elektriciteit. De meeste energiecontracten bevatten zowel gas als elektriciteit. Deze contracten zijn niet van toepassing op een huishouden dat geen gas gebruikt. Bij de meeste energieleveranciers is het geen probleem om enkel een elektriciteitscontract af te sluiten. Let er wel op of je nog steeds gebruik kunt maken van bijvoorbeeld energie aanbiedingen bij specifieke contracten.

Overstappen op stadsverwarming

Omdat stadsverwarming financiële voordelen biedt en bovendien goed is voor het milieu, zouden veel mensen graag overstappen op stadsverwarming. Helaas is dit niet mogelijk. De aanleg van stadsverwarming is een grootschalige operatie die voor een heel huizen- of appartementenblok moet plaatsvinden. Over het algemeen wordt dit direct gedaan wanneer de huizen worden gebouwd. Zelfs wanneer een hele buurt stadsverwarming zou willen, is het in de praktijk dus vrijwel niet mogelijk om over te stappen.

Meter en overstappen

Na een overstap vraagt de nieuwe energieleverancier om de huidige meterstanden door te geven. Deze worden dan weer doorgegeven aan de netbeheerder, die de oude leverancier inlicht. Dan wordt er een eindafrekening gemaakt. Neem altijd zelf de meterstanden op en bewaar dit in de eigen administratie.

De fysieke meter blijft bij een overstap gewoon zitten. De klant behoudt dus gewoon dezelfde meter. Er hoeft niets aan veranderd te worden. De nieuwe leverancier blijft gebruik maken van de meter die al aanwezig is in de woning.

Ongewild overgestapt

Het kan voorkomen dat er ongewild wordt overgestapt op een andere energieleverancier. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer er een handtekening wordt geplaatst zonder te weten dat het om een nieuw energiecontract gaat. Voor energiecontracten geldt een bedenktijd van veertien dagen. Binnen deze veertien dagen mag het contract zonder opgave van reden worden geannuleerd. Vaak kan de oude energieleverancier assisteren bij dit proces.

Wanneer deze bedenktijd verstreken is en u van mening bent dat er gebruik is gemaakt van onrechtmatige wervingsmethoden, kan er een klacht worden ingediend bij het energiebedrijf. In uiterste gevallen kan er een klacht worden ingediend bij de geschillencommissie Energie en Water. Deze onafhankelijke commissie geeft een bindende uitspraak over de zaak en is in het leven geroepen om rechtszaken tussen consumenten en energiebedrijven te voorkomen.

Overstap annuleren

Overgestapt, maar toch spijt? Dan kan er gebruik worden gemaakt van de bedenktijd. Deze bedraagt 14 kalenderdagen na de bevestiging van de aanvraag. Wie na de bedenktijd wil annuleren, betaalt hiervoor een opzegvergoeding. Wanneer de annulering binnen de termijn valt, kan de overstappende partij de annulering meteen doorgeven aan de nieuwe energieleverancier.

5 dingen die niet kloppen over overstappen

Wisselen van energieleverancier kan jaarlijks zorgen voor een behoorlijke besparing op de volgende energierekening. Tussen 2015 en 2016 is 17 procent van de consumenten gewisseld van energieleverancier. Volgens de Energiemonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dat een recordaantal. Nog nooit eerder stapten zoveel consumenten over.

Doordat consumenten overstappen, moeten energieleveranciers de concurrentie met elkaar aan gaan. Daardoor gaan wij per saldo uiteindelijk minder betalen. Toch zijn er veel mensen die de stap niet aandurven, omdat zij sommige onjuistheden geloven. Wij zetten er vijf op een rij.

Overstappen kost tijd

Het is niet waar dat overstappen veel tijd en moeite kost. Dit vooroordeel komt uit vroegere tijden. In het verleden moest je eerst per brief een contract opzeggen, vervolgens een nieuw contract opvragen bij de nieuwe energieleverancier en alles zonder problemen in elkaar over laten lopen. Tegenwoordig is dit allemaal niet meer nodig. Je kunt gemakkelijk online energie vergelijken en zo krijg je alle prijzen van precies dezelfde specificaties op een rijtje. Daarna kun je de beste deal aanklikken en een nieuw contract aanvragen.

Het overstappen wordt je volledig uit handen genomen. De oude en de nieuwe energieleverancier werken onderling samen om de overstap zo goed mogelijk te laten verlopen. Zelf hoef je bijna niets te doen. De nieuwe leverancier zegt namens jou het oude contract bij de oude leverancier op. Binnen twee weken krijg je het nieuwe contract van de nieuwe energieleverancier. Als je deze ondertekent, ben je overgestapt. Let op: je kunt niet zomaar overstappen. Je dient namelijk een opzegtermijn in acht te houden. Anders krijg je een boete. Daarover volgt nu meer.

Boetes bij het overstappen

Veel mensen denken onterecht dat zij een boete krijgen als zij zomaar wisselen van energieleverancier. Dat is niet in alle gevallen zo. Als je jarenlang bij dezelfde energieleverancier bent aangesloten en nu wilt overstappen, kun je dat zonder problemen doen. De nieuwe leverancier houdt rekening met de opzegtermijn van de oude leverancier en dan is alles geregeld.

Als je een contract hebt voor bepaalde tijd, is dit iets ingewikkelder. Als het contract binnen twee maanden afloopt, kun je gewoon een nieuw contract afsluiten. De nieuwe leverancier houdt daar dan rekening mee en begint pas met de overname van het contract als de einddatum is bereikt. Als je een contract langer dan twee maanden hebt, dien je contact op te nemen met de energieleverancier. Doorgaans kun je contracten afkopen, maar dan betaal je wél een boete.

Langere contracten zijn voordeliger

Veel consumenten denken ten onrechte dat het afsluiten van een meerjarig contract altijd voordeliger is. Meestal is dit helemaal niet zo. Als je overstapt naar een andere energieaanbieder, krijg je vaak een korting. Als je dus elk jaar overstapt, kun je elk jaar gebruikmaken van de overstapkorting. Als je kiest voor een vijfjarig contract, moet je de korting over al deze jaren verspreiden.

Kijk dus goed voor hoe lang je een contract afsluit en maak de rekensom. Meestal is een 1-jarig contract iets duurder, maar de energie aanbieding maakt dat dan weer meer dan goed. Zo ben je toch voordeliger uit.

Zonder stroom bij overstappen

Ten onrechte maken consumenten zich zorgen dat zij zonder gas of stroom kunnen komen te zitten. Overstappen is een administratieve uitvoering. Met andere woorden: er komt niemand bij je thuis om gas en stroom ‘om te zetten’. Alle gas en stroom loopt namelijk via de netbeheerder. Er verandert niets aan je aansluitingen. Je betaalt alleen een ander bedrag aan een andere leverancier. De nieuwe leverancier laat de overstap vloeiend in elkaar overlopen. Tenzij je opeens een half jaar of langer stopt met betalen, zul je niet zo snel worden afgesloten.

Overstappen is duur

Sommige consumenten geloven in het idee dat wat goed is, niet veranderd hoeft te worden. Dat is niet waar bij energieleveranciers. Elk jaar vergelijken en overstappen is beter. Als je jaren bij dezelfde leverancier blijft, loop je vaak kortingen en andere aanbiedingen mis. Sluit een 1-jarig contract af. Bevalt de energieleverancier niet, kun je volgend jaar altijd nog terugwisselen naar je vorige leverancier. Je kunt ook kiezen voor ‘twee favorieten’, waartussen je ieder jaar overstapt om zo te profiteren van de welkomstbonus.

Waarom (niet) overstappen?

Veel huishoudens zitten al jaren bij dezelfde energieleverancier. De drempel om over te stappen naar een andere energieleverancier is tegenwoordig echter erg laag. Steeds vaker wordt er overgestapt. Er kan vanwege verschillende redenen worden overgestapt, maar meestal wordt er overgestapt vanwege gunstige tarieven en/of voorwaarden bij een andere energieleverancier. Ook hebben veel leveranciers verschillende energie aanbiedingen die overstappen erg aantrekkelijk maken.

Redenen om over te stappen

Overstappen kan flinke besparingen opleveren op jaarbasis. Sommige oude energiecontracten zijn lang niet zo gunstig als een nieuw contract, wat overstappen erg aantrekkelijk maakt. Waar overstappen zo’n tien tot twintig jaar geleden nog vrij lastig was, kan dat tegenwoordig erg gemakkelijk. In principe kan het volledige overstapproces online geregeld worden binnen enkele minuten. Wel duurt het vier tot vijf weken voordat het huishouden ook fysiek is overgestapt.

Een veelgehoorde reden om over te stappen is een specifieke energie aanbieding van een andere energieleverancier. Zo krijg je bij sommige energieleveranciers een gratis iPad of een slimme meter. Met zo’n slimme meter is het mogelijk om beter bij te houden hoeveel energie er verbruikt wordt en is het dus mogelijk om ook bewuster te leven.

Aandachtspunten bij het overstappen

Hoewel het overstapproces tegenwoordig erg simpel is, zijn er nog wel een aantal punten waarop gelet moet worden. Zo heeft iedere energieleverancier een opzegvergoeding ingesteld waarmee je akkoord bent gegaan bij het tekenen van het contract. Deze opzegvergoeding moet betaald worden wanneer er wordt overgestapt voordat het contract uitgediend is. De hoogte van deze vergoeding verschilt per leverancier, maar is maximaal €125,-. Alleen wanneer het contract afloopt hoef je deze niet te betalen bij het overstappen.

Voorwaarden

Een ander aandachtspunt is de lijst met voorwaarden van de nieuwe leverancier. Van energiebedrijven wordt verwacht dat ze zo transparant mogelijk zijn, maar dit is helaas nog niet altijd het geval. Let bij het overstappen daarom goed op de voorwaarden, zeker wanneer het om energie aanbiedingen gaat. Zorg ervoor dat alles duidelijk is en er geen onduidelijkheden zijn. Dit voorkomt onprettige verrassingen tijdens het overstapproces.

Meterstanden

Bij het overstappen moeten de meterstanden worden doorgegeven als deze met een slimme meter niet automatisch verstuurd worden. Worden deze meterstanden niet op tijd doorgegeven, dan maakt de netbeheerder een inschatting op basis van eerder verbruik. In veel gevallen is dit een goede schatting, maar het is mogelijk dat deze toch afwijkt van het werkelijke gebruik. Het kan dan gebeuren dat er maandelijks te veel of juist te weinig betaald moet worden bij de nieuwe energieleverancier. Dit verschil wordt aan het einde van het jaar gecompenseerd door respectievelijk een teruggave van geld of door een extra rekening.

Veelgestelde vragen bij het overstappen van energieleverancier

Overstappen van energieleverancier kan heel voordelig zijn en er zijn de afgelopen jaren stappen gezet om het extra eenvoudig te maken, maar toch roept het nog altijd veel vragen op. In deze FAQ beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen over het overstappen naar een andere energieleverancier.

Welkomstkorting overstappen: hoe werkt zo'n korting?

Bij een welkomstkorting zit de korting al verwerkt in het voorgestelde bedrag. De klant ontvangt deze korting aan het einde van het contract op de jaarrekening. De verwachte jaarkosten kunnen daarom niet door 12 gedeeld worden om het termijnbedrag te bepalen. De leverancier houdt namelijk geen rekening met de welkomstkorting bij het bepalen van het termijnbedrag. De welkomstkorting geldt alleen voor nieuwe klanten, niet voor klanten die hun energiecontract verlengen. Er zijn uitzonderingen: sommige energieaanbieders geven bestaande klanten ook korting als ze hun contract verlengen. Door jaarlijks van energieaanbieder te wisselen, kan er het meest bespaard worden.

Overstappen energie met kado: is dat verstandig?

Het klinkt natuurlijk erg leuk: een kado ontvangen bij het overstappen naar een nieuwe energieaanbieder. Een tablet, een spelcomputer of een kortingsbon: het zijn allemaal middelen om de consument te verleiden tot een overstap. In de praktijk blijkt dat een sigaar uit eigen doos te zijn. De overstapper betaalt op termijn namelijk veel meer dan bij een aanbieder die geen kado belooft. In feite heeft de nieuwe klant dus betaald voor zijn of haar eigen kado. Daarom is het verstandiger te kiezen voor een goedkoop energiecontract en het kado van het bespaarde bedrag zelf bij een winkel in de buurt te kopen.

Hoe gaat het overstapproces in zijn werk?

Overstappen houdt in dat er wordt gewisseld van de ene naar de andere energieleverancier. Als eerste stap vergelijkt de overstapper energiecontracten. Daarna kan deze het contract online aanvragen. Het oude energiecontract bij de huidige aanbieder wordt dan opgezegd. Kijk eerst goed of het oude contract al bijna is afgelopen, om een opzegboete te voorkomen. Wanneer de overstapper eerder de overstap rond wil maken dan de einddatum op het oude contract, kan dat. Dan betaalt deze wel een opzegvergoeding aan de energieleverancier. Na het aanvragen van het contract ontvangt de overstapper een bevestiging. Na een paar dagen gaat het nieuwe contract in. Vanaf dat moment gaat de nieuwe aanbieder energie leveren.

Gas en stroom tijdens de overstap: kan ik zonder komen te zitten?

In principe komen overstappers niet zonder gas en stroom te zitten. Meestal loopt het oude contract naadloos over in het nieuwe contract. Dat komt doordat de nieuwe energieaanbieder het contract opzegt bij de oude aanbieder. Om dit goed te regelen, is het wel zaak op tijd aan de nieuwe aanbieder door te geven wanneer het oude contract afloopt. Doe dit bijvoorbeeld een maand van tevoren. Dan heeft de nieuwe aanbieder genoeg tijd om te regelen dat het oude contract wordt stopgezet en dat het nieuwe contract in gaat. Op die manier komt de klant geen moment zonder gas en stroom te zitten.

Wanneer kan ik overstappen naar een andere energieleverancier?

Overstappen naar een andere energieleverancier kan het hele jaar door. Daarvoor moet wel eerst gekeken worden naar het type contract dat nu nog geldig is. Bij een variabel contract mag de klant te allen tijde de levering opzeggen en overstappen naar een andere aanbieder. Vaak geldt hiervoor wel een opzegtermijn, zodat de overstap soepel zal verlopen. Bij een vast contract is het zaak eerst te kijken naar de einddatum van het contract. Wanneer een klant te vroeg opzegt, is dat contractbreuk. De energieleverancier heeft dan recht op een vergoeding: de opzegboete. Dien daarom eerst het huidige contract uit, en stap dan over naar een andere aanbieder.

Wat zijn piek- en daluren en wanneer gaan deze uren in?

Bij energieleveranciers kan men kiezen voor een enkeltarief of voor een dubbeltarief. Dit tweede wordt ook wel eens het dag- en nachttarief genoemd. Hierbij betaal je ’s nachts minder voor energie dan overdag. Wanneer je kiest voor het dubbeltarief, krijg je te maken met de piek- en daluren. Piek- en daluren zijn de momenten waarop het gebruik van stroom het duurst of het goedkoopst is. In het grootste deel van Nederland lopen de daluren van 23.00 tot 07.00 uur. In Noord-Brabant en Limburg is dit van 21.00 tot 07.00 uur. Tijdens de daluren betaalt de klant het daltarief (soms ook laagtarief genoemd). De prijzen zijn dan lager dan bij gebruik overdag. In het weekend en tijdens feestdagen geldt het lage tarief de hele dag. Door bijvoorbeeld alleen in het weekend te wassen, kan er veel op de energierekening bespaard worden. Bij een dubbeltarief is het dan ook voordeliger om het energiegebruik uit te stellen tot de daluren.

Moet ik mijn oude leverancier zelf opzeggen?

Nee, overstappers hoeven hun oude contract bij de oude leverancier niet zelf op te zeggen. Dit regelt de nieuwe energieaanbieder. Hiervoor is het alleen noodzakelijk op tijd aan te geven wanneer het contract zal aflopen. De nieuwe aanbieder neemt dan contact op met de oude aanbieder om het contract stop te laten zetten. Op die manier gaan de twee contracten vloeiend in elkaar over. Op die manier betaalt de overstapper nooit te veel en komt deze nooit zonder gas of stroom te zitten.