EnergyZero

EnergyZero is niet zomaar een leverancier van energie,z bieden allerlei extra diensten aan, zoals maatwerksoftware die organisaties helpt om hun energieverbruik en -productie inzichtelijker te maken. Op basis van deze bijzondere expertise wil EnergyZero de energietransitie versnellen.
EnergyZero
  • kwalitatief hoogwaardige energie Energy-as-a-Service
  • kwalitatief hoogwaardige energie Energiesoftwareplatform
  • kwalitatief hoogwaardige energie Productontwikkeling

EnergyZero hanteert een energy-as-a-servicemodel voor de zakelijke markt. Het is dan ook in de eerste plaats een softwarebedrijf dat daarnaast over een leveringsvergunning beschikt. Ze willen naast het leveren van energie het energieverbruik en de energieproductie inzichtelijker maken door middel van energie-software en maatwerkoplossingen. Organisaties kunnen zo vanuit een eigen energiemerk energiediensten leveren. Verschillende energieleveranciers, zoals Mijndomein Energie en GroeneStroomLokaal, hebben via deze formule al een eigen energiemerk opgericht dat ze nu succesvol exploiteren. Dit alles doet EnergyZero terwijl het trouw blijft aan de duurzaamheidsgedachte. Als consument is het eveneens mogelijk om energie af te nemen bij EnergyZero, dit aan dezelfde scherpe tarieven.

Flexibele en vaste contracten

De diensten die EnergyZero aan zakelijke klanten aanbiedt, zijn ook in het eigen energiepakket voor consumenten begrepen. Zo krijgen deze klanten eveneens verregaand inzicht in hun energieverbruik en kunnen ze daarbij persoonlijke overzichten raadplegen. Vooral wanneer er ook aan het net wordt teruggeleverd, is dit toch wel een grote meerwaarde. Bij EnergyZero kunnen klanten zowel voor stroom als gas terecht en hebben ze de keuze tussen flexibele en vaste contracten. Bijzonder is dat het ook mogelijk is om meteen een vast contract van vijf jaar aan te gaan. Bij wel heel voordelige energietarieven kan het dan ook interessant zijn om deze meteen voor vijf jaar vast te leggen.

EUROPESE ENERGIE
100% groen
EnergyZero gebruikt 100% Europese groene windenergie en CO2-gecompenseerd gas.
HANDIGE APP
Inzicht in energieverbruik
EnergyZero zet in op digitale tools die het energieverbruik inzichtelijker maken.

Overstappen naar EnergyZero

EnergyZero biedt een overstapdienst aan. Dit wil zeggen dat ze onder andere het huidig contract opzeggen opdat vervolgens het nieuwe energiecontract meteen kan ingaan. Dit spaart de klant wat moeite uit en zorgt ervoor dat consumenten eenvoudiger kunnen overstappen.
1

Stap 1: online een aanvraag indienen

Bij EnergyZero zetten ze sterk in op digitale oplossingen en dus is het mogelijk om online een contractaanvraag in te dienen. Hiervoor is er een handige tool ontwikkeld die de energiekosten simuleert en daarbij verschillende contractvoorstellen doet. Dit gaat van een flexibel contract tot vaste contracten. De prijzen zijn er helder weergegeven en het prijsvoorstel kan ook per mail worden toegezonden. Daarnaast kan de prijsopbouw in detail worden bekeken. Zo is er alvast rekening gehouden met de netbeheerkosten, de vaste leveringskosten, de energiebelasting et cetera. Dit maakt het aanbod transparant.
Stap 1: online een aanvraag indienen
2

Stap 2: contractgegevens doorgeven

Voor het aangaan van een contractuele relatie met EnergyZero is het natuurlijk noodzakelijk dat ze een aantal praktische en persoonlijke gegevens hebben. Nadat er een formule is gekozen, moet het een en ander dan ook worden meegegeven. Welke gegevens noodzakelijk zijn, is afhankelijk van de keuze voor een privé of zakelijk contract. In ieder geval worden er best wel wat vragen gesteld, zeker in vergelijking met sommige andere energieleveranciers. Wat wel goed is, is dat er ook de mogelijkheid is om handmatig per factuur met iDEAL te betalen. Dit moet op het moment van het aangaan van het energiecontract dan wel zo worden doorgegeven.
Stap 2: contractgegevens doorgeven
3

Stap 3: overstapteam gaat aan het werk

Nadat het contract is geregeld, gaat het overstapteam meteen voor de klant aan de slag. Zij zullen het huidige contract opzeggen en starten nadien met de levering. Ook de netbeheerder wordt door hen van de verandering op de hoogte gebracht. Hoe snel dit overstapproces verloopt, is afhankelijk van een aantal zaken. Zo kan het bijvoorbeeld dat de doorgegeven informatie niet strookt met de informatie die in het nationale energieregister is opgenomen. Dan kan het noodzakelijk zijn om een aantal zaken te controleren. Hiervoor wordt mogelijk per mail of telefonisch contact opgenomen met de nieuwe klant.
Stap 3: overstapteam gaat aan het werk

EnergyZero review

De ervaringen met EnergyZero zijn over het algemeen heel goed. Ze hebben een goede en betrouwbare klantenservice en vooral de inzichtmogelijkheden zijn een grote hulp. Hierdoor is het al snel mogelijk om besparingen te bekomen. Hoewel het mogelijk is om voordeligere energieleveranciers te vinden, zijn de verschillen heel beperkt en kan de keuze voor EnergyZero zich eenvoudig terug laten verdienen. Een minpuntje is dat er iets minder communicatiekanalen zijn dan bij sommige andere energieleveranciers, maar anderzijds antwoorden ze wel altijd tijdig op tickets en kan een helpdeskmedewerker eenvoudig worden bereikt via de telefoon.

Applicatie van EnergyZero

De applicatie van EnergyZero is gratis te gebruiken. De applicatie helpt om inzicht te verkrijgen in het energieverbruik, wat nog steeds de basis is voor wie wil besparen op de energierekening. De applicatie is beschikbaar voor Android en Apple en is heel gebruiksvriendelijk. Om de app te installeren, gebruikt men gewoon het mailadres waarmee ook bij EnergyZero een account is aangemaakt. Dit maakt de app extra toegankelijk. Soms zit er wel een aantal dagen vertraging op het energieverbruik. Dit komt omdat de netbeheerder de meterstanden moet doorgeven en soortgelijke apps hier altijd van afhankelijk zijn.

Energietarieven

De energietarieven zijn best wel laag te noemen. Dat komt omdat er bijvoorbeeld maar een vaste kost van 5 euro per maand per aansluiting te betalen is. Dit komt overeen met de tarieven die ook prijsvechters als easyEnergy hanteren. De door EnergyZero gehanteerde marges zijn verder heel beperkt, maar dit geldt vooral bij de flexibele contracten. Bij de contracten met een vaste duurtijd wordt er toch wel een flinke marge gehanteerd. Hoewel EnergyZero met scherpe prijzen werkt, zijn ze echter niet de goedkoopste op de markt. Het ontbreken van royale welkomstkortingen speelt daar natuurlijk ook een rol bij.

Klantenservice

EnergyZero heeft een goede en vriendelijke klantenservice die graag met hun klanten meedenkt. Deze klantendienst is telefonisch te bereiken, maar bij minder dringende problemen kan er ook altijd een ticket worden ingediend. Over het algemeen wordt er binnen 24 uur op zo’n ticket gereageerd, wat in de praktijk toch een stuk sneller is dan wat we van veel andere energieleveranciers gewoon zijn. Een chatfunctie is er echter niet en ook via sociale media is het niet mogelijk om contact op te nemen met EnergyZero.

Andere klanten over EnergyZero

Via reviewsites roemen klanten vooral de energiebesparing, die enerzijds voortkomt uit de goede tarieven, maar anderzijds ook door de hoge mate van inzicht. Op basis hiervan kunnen klanten nu eenmaal hun thermostaat aanpassen en zien ze hoe de besparing wordt ingezet. Verder wordt ook de communicatie, zowel in de app als via de klantenservice, positief gewaardeerd. Minpunten die worden genoemd hebben onder andere betrekking op het lang moeten wachten op terugbetalingen bij de jaarrekening of gaan zelfs eerder over de communicatie door whitelabels zoals MijnDomein Energie. Uiteraard staat dit laatste enigszins los van EnergyZero.

Voert EnergyZero ook spoedaansluitingen uit?

EnergyZero voert enkel spoedaansluitingen uit wanneer het gaat om nieuwe woningen of ruimtes en de regionale netbeheerder om een aansluiting verzoekt. Binnen één dag wordt het energiecontract dan geregeld. De bedenktermijn vervalt dan wel.

Vergoedt EnergyZero opzegboetes?

Nee. EnergyZero communiceert wel transparant over eventuele opzegboetes die de huidige energieleverancier in rekening zal brengen. Het is de klant die kiest of hij al dan niet overstapt en vervolgens zelf deze opzegboete wil betalen.

Heb ik bij EnergyZero een slimme meter nodig?

Een van de voornaamste redenen om voor EnergyZero te kiezen, is het verregaande inzicht in het verbruik. Dit werkt enkel met een slimme meter. Wie voor EnergyZero kiest, heeft dan ook een slimme meter nodig.

Welke informatie is terug te vinden in de besparingsgrafiek?

De besparingsgrafiek bevat de persoonlijke energetische informatie van de aansluiting. Hierbij wordt het maandbedrag weergegeven, maar ook de verwachte en de werkelijke kosten. Daarnaast is te zien wat de besparing is. Dit is het verschil tussen de verwachte kosten en de werkelijke kosten. Als de kosten boven verwachting zijn, wordt dit eveneens weergegeven.

Rekent EnergyZero opzegboetes aan?

Ja. Wanneer het gaat om een vast contract en klanten voortijdig opzeggen, moeten ze een opzegboete betalen. Hoe hoog deze boete is, is afhankelijk van de normale restduur van het contract.

Kan ik tussentijds mijn maandbedrag wijzigen?

Ja, maar klanten kunnen dit niet zelf doen. Hiervoor dienen ze een supportticket in te dienen. Vervolgens zal het supportteam in overleg met de klant bepalen welk nieuw maandbedrag wenselijk is. Daarbij zullen ze onder andere kijken naar het werkelijke verbruik en tariefwijzigingen.

Welke betaalmogelijkheden heb ik bij EnergyZero?

Standaard is het bij EnergyZero mogelijk om handmatig te betalen met iDEAL of om te betalen via een automatische incasso. In uitzonderlijke gevallen, bijvoorbeeld voor wie niet met een computer kan werken, wordt er een uitzondering voorzien en dan kan er altijd eenmalig met een bankoverschrijving worden betaald. Het vreemde is wel dat ze daarvoor naar de website van EnergyZero moeten surfen en daar het ticketformulier moeten invullen.

Wat als ik mijn energiefactuur bij EnergyZero niet kan betalen?

Er volgt altijd een herinneringsmail en dan kan er alsnog tot betalen worden overgegaan. Als de factuur te lang open blijft staan, worden er wel administratiekosten in rekening gebracht en zal er uiteindelijk ook een incassobureau worden ingeschakeld. Uiteindelijk kan zelfs de energielevering worden stopgezet. Neem bij betalingsproblemen altijd contact op met de energieleverancier zodat er een regeling kan worden uitgewerkt.