Het dubbeltarief verdwijnt: Wat betekent dit voor jou?

  • Algemeen
Het dubbeltarief verdwijnt: Wat betekent dit voor jou?

Vanaf 1 juli van dit jaar, 2021, is het dubbeltarief verdwenen. Dit kan gevolgen hebben voor de kosten die jij betaald voor je energierekening. Het is daarom belangrijk om te weten wat het dubbeltarief is, wat er gaat veranderen, en wat jij ervan gaat merken.

Het dubbeltarief is een tarief voor het energieverbruik dat werkt met daluren en ‘normale’ uren. Er is ook een enkeltarief. Welk tarief bij jou van toepassing is, staat aangegeven in jouw energiecontract. Bij een enkel tarief betaal je de gehele dag hetzelfde tarief voor het verbruiken van jouw energie. Bij een dubbeltarief betaal je minder voor de energie in de daluren.

Het dal tarief is dus wat lager dan het ‘normale’ tarief, en deze betaal je alleen in de dal periode Deze periode is ’s nachts, in het weekend, en op feestdagen. Het normale tarief betaal je op werkdagen tussen zeven uur ’s ochtends en negen of elf uur ’s avonds. Wanneer het dal tarief in de avond ingaat, hangt af van de regio waarin je woont. Dit wordt bepaald door de netbeheerder, dus het is goed om na te gaan onder welke dal periode jij valt.

Wat is er veranderd bij het dubbeltarief?

Voorheen was het zo dat je een enkel tarief kan betalen wanneer je een meter hebt met één telwerk, of een meter met twee telwerken. Een dubbeltarief kon alleen gebruikt worden wanneer je in het bezit was van een meter met twee telwerken. Het soort meter dat je hebt, bepaalt dus welk tarief je wel en niet kan gebruiken.

Vanaf 1 juli 2021 kan je een dubbeltarief alleen nog maar gebruiken wanneer je een slimme of digitale meter hebt. Ook met een meter met twee telwerken, kan je dan geen gebruik meer maken van het dubbeltarief. De reden hiervoor is dat het aan- en uitzetten van het daltarief bij niet-slimme meters best wel duur is voor de netbeheerder. Daarom is ervoor gekozen om dit het dubbeltarief bij niet-slimme meters helemaal af te schaffen, en deze alleen nog maar aan te bieden bij slimme meters.

Een slimme meter is een digitale meter. Deze digitale meter geeft de meterstanden automatisch door aan de netbeheerder, zodat je dit niet zelf hoeft te doen. De meterstanden geven aan hoeveel energie jij verbruikt. Dit doorgeven aan de netbeheerder gebeurt eens per jaar, en wordt dus door jou zelf gedaan wanneer je geen digitale meter hebt. Aan de hand van deze meterstanden wordt het voorschot op het energieverbruik verrekend met het werkelijke gebruik.

De slimme meter heeft een ingebouwde klok, die automatisch het energieverbruik van jouw huishouden meet. Deze klok houdt ook de dagen en de tijden in de gaten. Zo schakelt deze bij een dubbeltarief automatisch over op het andere tarief wanneer dat nodig is. De netbeheerder hoeft dit dan niet meer in de gaten te houden, en dat kost een heleboel geld. Met een slimme meter worden er kosten bespaard op dit proces.

Wat ga jij merken van het verdwijnen van dubbeltarief?

Er zijn verschillende situaties waarin jij wat kan merken van deze verandering. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je op dit moment gebruik maakt van een dubbel tarief, maar een meter hebt met twee telwerken die niet digitaal is. Het kan ook zijn dat je een meter hebt met één of twee telwerken en een enkel tarief, maar dat je graag wil overstappen op een dubbel tarief. Daarnaast kan het zo zijn dat je al een slimme meter hebt.

Geen slimme meter maar wel een dubbeltarief

Het kan zijn dat je op dit moment gebruik maakt van een dubbeltarief, maar dat je nog geen elektrische meter hebt. Met de veranderingen die in zijn gegaan vanaf 1 juli 2021 betekent dat dat je niet langer gebruik kan maken van dit dubbeltarief. In dat geval zal je een bericht of brief ontvangen van de energieleverancier waar je bij aangesloten bent. Deze biedt jou dan een enkeltarief aan met de huidige meter. Ook krijg je te horen wat dit enkeltarief voor jou inhoudt.

Geen slimme meter en geen dubbeltarief

Het kan zijn dat je op dit moment geen slimme meter hebt, en ook niet gebruik maakt van een dubbeltarief. Er verandert voor jou dan op dit moment eigenlijk niet zo veel. Je zou er wel over na kunnen denken om over te stappen op een dubbeltarief door een slimme meter aan te schaffen. Wellicht bespaart dit ook kosten voor jou. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met de energieleverancier waar je bij aangesloten bent. Die kan jou meer vertellen over de verschillende mogelijkheden en tarieven die mogelijk zijn in jouw specifieke situatie.

Wanneer je overweegt om een slimme meter aan te schaffen, is het goed om te weten dat deze digitale meter automatisch jouw energieverbruik meet. Dit betekent echter niet dat de leverancier op elk moment kan zien hoeveel energie jij ergens aan verbruikt. De energieleverancier moet zich houden aan strenge regelgeving rondom privacy. De netbeheerder mag alleen je meterstanden bekijken in de volgende situaties: voor de jaarafrekening; eens per maand voor een overzicht van het verbruik en de kosten in die maand; wanneer je verhuist over overstapt van energieleverancier; en wanneer het nodig is voor het onderhoud of beheer van het energienet. In het laatste geval moet de energieleverancier het jou laten weten dat hij gaat kijken naar de meterstanden. In alle andere gevallen mag de netbeheerder alleen jouw meterstanden bekijken wanneer je hier toestemming voor hebt gegeven.

Overweeg je om over te stappen op een dubbeltarief? Dit kan kosten besparen op de energierekening. Overleg dit altijd met jouw energieleverancier. De kans is groot dat jij goedkoper uit bent wanneer je per jaar meer dan 3500 kWh aan elektriciteit gebruikt, en wanneer je ten minste 50% hiervan gebruikt tijdens de daluren die gelden in jouw regio.

Wel een slimme meter en wel een dubbeltarief

Wanneer je nu al een slimme meter in huis hebt en ook al gebruik maakt van een dubbeltarief, verandert er in de meeste gevallen ook niet zo veel. Wanneer er toch veranderingen zijn, zal je dit te horen krijgen van jouw energieleverancier. Deze stelt jou op de hoogte van eventuele veranderingen in de tarieven die voor jou gelden.