De elektrische scooter is de goede keuze voor het klimaat

Het menselijk transport is een van de domeinen in onze samenleving die we het eenvoudigst kunnen loskoppelen van de verbranding van fossiele brandstoffen, met uitzondering van de luchtvaartsector en scheepsvaartsector waar er nog grote uitdagingen zijn. Hierbij gaat er vaak veel aandacht naar de elektrische auto, maar ook de elektrische scooter kan een duurzaam alternatief zijn.

Elektrische scooters zijn beter voor het milieu

De elektrische scooter wint snel terrein. Zo is het aandeel elektrische scooters in het totaal aantal verkochte scooters groter dan het aandeel elektrische auto’s in het totaal aantal verkochte auto’s. Voor wat de scooter betreft, kiezen Nederlanders dan ook steeds vaker voor elektrisch. En dat is een goede zaak, want een elektrische scooter heeft veel ecologische voordelen te bieden.

Geen uitlaatgassen tijdens het rijden, wel een hogere CO2-uitstoot bij de productie

Het grote voordeel van een elektrische scooter is dat er tijdens het rijden geen uitlaatgassen worden uitgestoten. Een elektrische scooter heeft tijdens het rijden dan ook een veel lagere CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot die het nog veroorzaakt, ontstaat bij de energieopwekking en is lager dan de CO2-uitstoot bij de verbranding van bijvoorbeeld benzine. Volgens Milieu Centraal ligt de CO2-uitstoot per kilometer 1,5 tot 3,5 keer lager dan bij een benzinescooter. In de toekomst, wanneer energie steeds groener wordt, zal het verschil alleen maar groter worden.

Een tegenargument dat vaak wordt gehoord, is dat er bij de productie van een elektrische scooter meer energie wordt gebruikt. Het is inderdaad zo dat er bij de productie van een elektrische scooter meer CO2 wordt uitgestoten dan bij de productie van een benzinescooter. Een elektrische scooter is zwaarder en de accu heeft een grotere milieu-impact. Op basis van de ecoinvent-database blijkt de productie en afdanking van een elektrische bromscooter zonder accu al 660 kg CO2 op te leveren. Dit is flink meer dan de 490 kg CO2 bij de productie en afdanking van een benzinescooter.

Dit mag echter geen reden zijn om niet voor een elektrische scooter te kiezen. Volgens Klimaat Helpdesk is het verschil namelijk relatief snel terugverdiend, vaak al na minder dan tienduizend kilometer. Dit gebeurt nog sneller wanneer er groene stroom wordt getankt, bijvoorbeeld via eigen zonnepanelen. Wel moet je er rekening mee houden dat een accu van een elektrische scooter na verloop van tijd moet worden vervangen. Volgens Klimaat Helpdesk duurt het dan opnieuw vierduizend kilometer om die extra CO2-uitstoot opnieuw te compenseren, maar zal het dit sowieso doen.

De onderzoekers geven wel aan dat het precieze omslagpunt sterk kan variëren. De levensduur van een accu is bijvoorbeeld afhankelijk van de tijd en niet alleen van het gebruik. Bij een elektrische scooter die minder vaak wordt gebruikt, moet de accu vaker worden vervangen en zal het langer duren voordat het kantelpunt is bereikt.

Eenvoudig opladen van een elektrische scooter

In tegenstelling tot bij een elektrische auto is er geen speciaal oplaadpunt nodig of hoeft de elektriciteitsaansluiting niet te worden verzwaard. Opladen kan gewoon in het stopcontact, hoewel er ook steeds vaker oplaadpalen zijn waar je elektrische fietsen of scooters kan opladen. In ongeveer drie uur is de accu voor 75% opgeladen. Op de laatste 25% moet je verhoudingsgewijs wat langer wachten. Hoe dan ook zijn er geen grote aanpassingen aan de installatie nodig en is het niet nodig om naar een tankstation te rijden. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van de eigen opgewekte groene energie, wat in een extra lage CO2-uitstoot per kilometer resulteert.

Minder luchtverontreinigende stoffen in de stad

Een ander voordeel van een elektrische scooter is dat de CO2-emissies die er zijn, indirecte emissies zijn. Het gaat voor een groot deel om CO2-uitstoot bij de productie van de scooter en bij de productie van de energie. Hoewel CO2-opvang en CO2-opslag nog niet op grote schaal wordt toegepast, zou dit een manier kunnen zijn om de ecologische voetafdruk van een elektrische scooter verder te verlagen. Bij een benzinescooter komt de CO2, net als de andere schadelijke stoffen, in de leefomgeving terecht. Bovendien stoten benzinescooters vaak veel koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen uit. De uitstoot is vergelijkbaar met of hoger dan deze van een EURO6-benzineauto. De emissies van een benzinescooter zijn niet op te vangen en ze hebben veel meer effect op de menselijke gezondheid.

Minder geluidshinder

Volgens het RIVM-rapport 2019-0177 is geluidsoverlast door verkeer een van de grootste milieuproblemen in Nederland. Ook de WHO verklaarde eerder al dat geluidshinder een belangrijke veroorzaker is van gezondheidsproblemen. Maar liefst 10% van de Nederlanders zou bovendien ernstige geluidshinder ondervinden door brommers en scooter. Elektrische scooters produceren echter aanzienlijk minder lawaai omwille van het ontbreken van een verbrandingsmotor. Vooral in het stedelijk leefmilieu houden elektrische scooters een gezondheidsvoordeel in.

Steeds strengere regels voor scooters

Sinds 2021 moeten benzinescooters al aan de EURO5-eisen voldoen. Het gaat om maximale grenzen die worden opgelegd aan onder meer de uitstoot van fijnstof, stikstofoxiden en koolstofmonoxide. Nieuwe benzinescooters die op de markt worden gebracht, zijn al minder vervuilend. Hierdoor zijn ze ook iets duurder geworden, terwijl elektrische scooters steeds goedkoper worden. Het verschil met een elektrische scooter is minder groot geworden, maar bedraagt nog steeds enkele honderden euro’s. Daarnaast hebben sommige gemeenten ook milieuzones ingesteld waar vervuilende benzinescooters niet langer welkom zijn. Elektrische scooters mogen er wel rijden.

Vanaf 1 januari 2025 zullen nieuwe scooters met een begrenzing tot 25 km/u elektrisch moeten zijn. Men streeft ernaar om dit vanaf 2030 ook in te voeren voor nieuwe scooters die 45 km/u kunnen rijden. Dit alles is afgesproken in het Klimaatakkoord. Het kan natuurlijk dat Europa nog met strengere regels komt, zeker nu het pakket Fit for 55 hoog op de politieke agenda staat.