Review: de slimme thermostaat van Anna

De Anna-thermostaat kan een handige toevoeging zijn voor de woning en kan extra comfort bieden als je een regelmatige levensstijl hebt. Ook helpt de thermostaat je extra inzicht te verkrijgen in je verwarmgedrag en dat zonder maandelijkse abonnementskosten. Verder ziet het er allemaal ook heel fraai uit. Wel liepen wij tegen een aantal geofencing-problemen aan en zijn er ook andere beperkingen, waarbij vooral een gebrek aan compatibiliteit met slimme systemen zoals de Apple HomeKit een belangrijk minpunt is. Ook de installatie verliep minder vlot dan verwacht.

vrouw bedient slimme thermostaat in haar smart home

Conclusie slimme Anna-thermostaat review

Als je eenmaal met Anna aan de slag gaat, kun je de temperatuur op afstand inschakelen of gebruikmaken van een tijdschema, net als bij de ouderwetse energieklok. Een mogelijkheid is geofencing. Deze functie weet wanneer je bijna thuis bent en verwarmt het huis alvast voor. Als je een vast werkpatroon hebt, is Anna een uitkomst. Maar werk je op onregelmatige tijden, dan heb je minder aan deze slimme thermostaat. Want Anna leert dan het verkeerde patroon, waardoor je thuiskomt in een koud huis of juist weggaat uit een warm huis. Het design is daarentegen wel zeer fraai. Voordeel van Anna is dat deze zelflerend kan opwarmen, maar ook modulerend kan opwarmen indien gewenst. Je kunt deze thermostaat zelf aanschaffen of je kan het aanschaffen middels een abonnement bij de energieaanbieder. Zo’n abonnement kost rond de 60 euro per jaar.

Voordelen

  • Het is mogelijk om Anna vanop afstand te bedienen en informatie via de app uit te lezen.

  • Er is een goede helpdesk en support voorzien. Je kan de helpdesk ook toegang geven tot Anna.

  • Werkt indien gewenst volledig lokaal en zonder cloudverbinding. Hierdoor zijn de gegevens steeds veilig.

  • Anna ziet er aantrekkelijk uit en laat zich heel intuĂŻtief gebruiken. Ook de app is goed vormgegeven.

  • Bij het gebruik van Anna hoef je niet te betalen voor een abonnement. Anna is gratis in gebruik.

Nadelen

  • De zelflerende functie werkt enkel goed bij wie een voorspelbaar leven leidt.

  • Het aantal koppelingsmogelijkheden (bv. met Apple HomeKit) is beperkt of de koppeling verloopt omslachtig.

  • Geofencing vertoonde bij ons problemen. Mogelijk wordt dit na een update verholpen.

  • De installatie van Anna is toch een beetje omslachtig en vergt wel wat aansluitwerk.

  • Het is spijtig genoeg niet mogelijk om Anna met 5GHz-wifi te verbinden.

FunctieInformatie
Prijs€ 165,00
Abonnementprijs € 0
Stadsverwarming Ja
Vloerverwarming Ja
WarmtepompenJa
Weermonitoring Ja
LuchtvochtigheidNee
GeofencingJa
Bewegingssensor Ja
LichtsensorNee

Volledige review van Anna

Het zelflerende algoritme van Anna is vergelijkbaar met dit van Nest Google Nest Learning Thermostat. Dit wil zeggen dat Anna leert hoe jij met de temperatuur omgaat, wanneer je thuiskomt, wanneer je vertrekt enzovoort. Op basis hiervan past Anna het schema aan. Het is een functie waar wij fan van zijn, maar hier enkel goed werkt wanneer de bewoner een zekere regelmaat in zijn leven heeft. In het andere geval kan Anna zelfs energie verspillen omdat het nodeloos de verwarming inschakelt terwijl de bewoner in de verste verte niet te bespeuren is.

Daarnaast beschikt Anna over een andere tool waar wij fan van zijn: geofencing. Met geofencing schakelt de verwarming pas aan wanneer je in de buurt van je woning bent. Hiermee wordt het nadeel van het zelflerende algoritme gecounterd. Wel moet je de gps-functies op je smartphone inschakelen en voortdurend toegang hebben tot internet, wat zeker bij de goedkopere smartphones al snel resulteert in een leeggezogen batterij. Bovendien blijkt de geofencing-functionaliteit niet altijd even goed te werken.

Bovendien beschikt Anna over een aanlerend programma, zoals veel andere slimme thermostaten dit ook hebben. Dit aanlerend programma leert de temperatuurkarakteristieken van je woning kennen. Het weet dus hoelang het duurt om je woning op te warmen en hoe snel je woning opnieuw is afgekoeld. Hierdoor kan het op het perfecte moment de verwarming in- en uitschakelen en heb je altijd de gewenste temperatuur bij het opstaan en het slapengaan. Een pluspunt is dat je daar ook wel wat aan kan sleutelen en je dus niet verplicht bent om voor de energieverslindende comfortmodus te kiezen. Met de eco-modus slaat de verwarming net iets later aan zonder dat je hoeft te bibberen van de koude en bespaar je tegelijkertijd toch weer wat energie.

Wat de installatie betreft, ben je mogelijk wel even zoet. Zo moet je de gateway verbinden met de thermostaat van Anna, moet er ook nog eens een kabel naar de cv-ketel lopen, heb je een stopcontact nodig en moet je ook nog eens over een internetverbinding beschikken. Bij dit laatste kan je de ethernetkabel wel vervangen door een stabiele wifiverbinding, maar onthoud wel dat 5 GHz niet wordt ondersteund. Het kan met andere woorden wel even puzzelen zijn om alles te plaatsen. Als je al een slimme thermostaat had en de nodige kabels reeds hebt getrokken, kan het natuurlijk eenvoudiger.

Design en ontwerp

Positief is de vormgeving van de verwarmingsschema’s en de programmeeromgeving. Het programmeren verloopt heel intuïtief, zeker in vergelijking met sommige andere slimme thermostaten, en de weergave is ook voldoende duidelijk. Je hoeft zeker geen wiskundediploma te hebben om de grafieken te ontleden. Zowel over de app als de digitale browseromgeving zijn we evenzeer te spreken.

Het design van Anna is bijzonder en modern. De metalen zijkant vinden wij persoonlijk mooi, maar van andere mensen hoorden we net het tegendeel. Waar veel mensen wel positief op reageren is de achtergrondverlichting waarmee Anna laat zien dat ze inderdaad doet wat je vraagt. Compleet nutteloos, maar best leuk.

Support en ondersteuning

Verder hebben we ook de support onder de loep genomen, wat altijd handig is voor wie tegen probleempjes oploopt. Het telefoonnummer staat gewoon in de handleiding en even bellen volstaat. Je krijgt dan te maken met een bandje en kiestonen, maar na enkele minuten krijg je al iemand aan de lijn. Onze ervaring is positief en we werden zowel vriendelijk als helder geholpen, maar veel heeft natuurlijk ook te maken met wie je aan de lijn krijgt. Hier speelt de menselijke factor nu eenmaal een belangrijke rol.

De app van Anna ondersteunt een aantal koppelingen voor een smart home. Zo kan je Anna bijvoorbeeld verbinden met Homey om een aantal flows in te stellen. Toch zijn er wat dit betreft eerder veel beperkingen. Anna ondersteunt bijvoorbeeld Google Home niet. Daar kan je dus niks mee aanvangen. Een oplossing kan zijn om Google Home je Homey te laten aansturen die dan je Anna aanstuurt, maar dat is wel heel omslachtig. Verder kan je de Anna-app op Android en iOS gebruiken, maar niet op toestellen met andere besturingssystemen. Ook dit is een minpuntje.

Opgelet: de Anna-app wordt niet langer doorontwikkeld. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de latere helpdeskondersteuning.

Prijs en privacy

De prijs van Anna is al met al wat aan de hoge kant voor wat het maar kan. Een pluspunt is wel dat je niet met abonnementskosten te maken krijgt. Als je een hybride Elga-warmtepomp hebt, moet je wel nog even vijf tientjes extra neerleggen om de geavanceerde Elga-ondersteuning aan te laten zetten. Daarvoor neem je contact op met de helpdesk. Een beetje omslachtig, maar goed.

Een pluspunt is wel dat alle gegevens zich lokaal bevinden. Er worden dus geen gegevens gedeeld met derde partijen, of toch niet ongevraagd. Bovendien ben je niet afhankelijk van je energieleverancier. Je kan dus nog steeds overstappen en zonder problemen Anna blijven gebruiken.

Hoe installeer je Anna?

Terwijl Anna aan de muur moet worden bevestigd, komt het systeem ook nog eens met een gateway die Smile wordt genoemd. Deze Smile zorgt voor de communicatie en moet op de cv-ketel worden aangesloten, maar ook op het netwerk. De exacte aansluitmethode is afhankelijk van de vraag of je Anna samen met de Smile T of met de Smile T230 gebruikt. In onderstaand stappenplan vertrekken we van de tweede situatie. Raadpleeg de meegeleverde installatiehandleiding voor de installatie in combinatie met de Smile T.

  1. Verbinden met het netwerk

    In eerste instantie verzorg je de verbinding met het netwerk. Hiervoor gebruik je de Smile T230, de meegeleverde adapter, de meegeleverde adapterkabel en je smartphone of tablet. Sluit de adapterkabel aan op de adapter en op je Smile T230. Steek de stekker in het stopcontact, wacht tot de Smile T230 is opgestart en de lampjes langzaam knipperen. Sluit de Smile T230 nu op het netwerk aan en doorloop de stappen. Hiervoor heb je je Smile ID en het wachtwoord van je wifinetwerk nodig. De exacte werkwijze is afhankelijk van de gekozen netwerkverbinding. Het eenvoudigste is LAN-verbinding of wifi via WPS, waarbij je op de WPS-knop van je router en op de zwarte knop van de Smile T230 drukt.

  2. De Smile T230 aansluiten

    Na het verbinden met het netwerk is het tijd om je Smile T230 aan te sluiten. Hiervoor gebruik je de bevestigingskabel en de installatiekabel voor de cv-ketel. De exacte aansluitmethode is afhankelijk van het type ketel, maar sluit de Smile T230 in ieder geval alleen aan op de aan/uit-aansluiting (max. 230V, 5A) en sluit het nooit direct op de ketel aan. Vergeet natuurlijk niet om zowel je Smile T230 als de cv-ketel vooraf van de stroom te halen. Monteer vervolgens de bevestigingsplaat aan de muur en monteer de Smile T230. Raadpleeg de installatiehandleiding voor specifieke instructies.

  3. Anna aansluiten

    Voor het aansluiten van Anna heb je natuurlijk Anna nodig, maar ook de Anna-montageplaat. De montageplaat hang je op een hoogte van 160 centimeter aan een binnenmuur op. Doe dit op een plaats waar de temperatuur goed te meten is, niet in de zon, niet in de tocht, niet in een vochtige omgeving en niet in de buurt van een koude- of warmtebron. In een ideaal geval kan je gewoon de oude thermostaat van de muur halen en deze door Anna vervangen. Dan heb je meteen ook de cv-draden die je met de connector kan verbinden. Als dit niet het geval is, moet je deze cv-draden doortrekken. Na het plaatsen van het montagedeel kan je Anna hierop vastklikken.

  4. Installeren van de Anna-app

    Ten slotte installeer je de app van Anna op je smartphone of tablet. Je vindt het in de App Store van Apple of in Google Play. Zorg ervoor dat je smartphone of tablet met hetzelfde internetnetwerk is verbonden als Anna en dan hoef je enkel de instructies op het opstartscherm van de app te volgen. Er worden allerlei gegevens gevraagd, maar deze gegevens zijn nodig voor de configuratie en voor de goede werking van Anna. Controleer om af te sluiten of de installatie gelukt is door de temperatuur met de app laag te zetten en te controleren of de vlam van de cv-ketel dan wel degelijk dooft.

Veelgestelde vragen omtrent Anna

We merken dat er nogal wat mensen zijn die vragen hebben over de Anna-thermostaat en het gebruik ervan. Daarom nemen we de tijd om een aantal van deze vragen te beantwoorden. Hieronder hebben we de veelgestelde vragen in een handig overzichtje gegoten.

Komt er ook onderhoud kijken bij Anna?

Niet echt, maar het is wel belangrijk dat updates worden binnengehaald en geïnstalleerd. Dit doe je via “Mijn Anna”. Reinigen kan je gewoon met een zachte doek. De ventilatiegaten dien je vooral open en stofvrij te houden. Verder hoef je er weinig naar om te kijken en zal Anna gewoon verder blijven functioneren na bijvoorbeeld een stroomstoring.

Hoe dicht moet ik staan vooraleer Anna aangaat?

Anna werkt met een infraroodsensor en niet met een bewegingssensor. Anna merkt je op wanneer je op zo’n 30 centimeter van haar staat. Hierdoor is de kans klein dat Anna ook huisdieren detecteert.

Wat willen de kleuren van Anna zeggen?

Als Anna blauw kleurt, zegt Anna dat je de temperatuur lager zet. Als Anna rood kleurt, zegt Anna dat je het omgekeerde doet. Wanneer Anna Ă©Ă©n keer met wit licht pinkt, geeft Anna aan dat je de status aanpast. Wanneer Anna tweemaal met wit licht pinkt, vertelt Anna je dat je Anna via de app instelt. Anna zegt je met andere woorden niks dat je nog niet wist.

Anna heeft een rood scherm! Moet ik mij nu zorgen maken?

Als het scherm van Anna rood kleurt, is er iets mis. Er is dan bijvoorbeeld een ketelstoring opgetreden. Er zal ook een notificatie op het scherm verschijnen. Lees dit bericht in de app en ga na wat het probleem exact is. Het kan echter ook dat Anna Smile niet meer vindt. Ook dan zal Anna een rood scherm weergeven. Mogelijk zit de kabel tussen Anna en Smile los. Denk je dat Anna nogal overdrijft en er helemaal geen probleem is? Neem dan even contact op met de helpdesk zodat ze de oorzaak kunnen nagaan.

Hoelang duurt het vooraleer Anna programma-advies geeft?

Anna is iets minder slim dan sommige andere slimme thermostaten. Waar andere slimme thermostaten al na twee tot drie weken met advies op de proppen komen, heeft Anna toch vier weken nodig.

Hoe zet ik de helpdeskverbinding open?

Vooraleer je naar de helpdesk belt, is het aangeraden om alvast de helpdeskverbinding open te stellen. Dit doe je door zesmaal kort na mekaar op het zwarte knopje op de Smile te drukken. Dit hoef je nadien niet opnieuw uit te schakelen, want na 48 uur wordt de helpdeskverbinding automatisch gesloten.

Hoe schakel ik over naar een ecologische verwarmingsmethode?

Hiervoor ga je naar de cv-instellingen. Verwarmingsmodus staat hier standaard op “comfort”. Wijzig dit in een van de besparingsmodi.

De benaderingssensor is te gevoelig. Wat kan ik doen?

Ga naar de systeeminstellingen en pas de instellingen van de benaderingssensor aan. Druk op “kalibreer” of schakel eventueel de aanwezigheidssensor uit zodat het scherm niet meer automatisch inschakelt.

Welke grafieken geeft Anna weer?

Anna geeft grafieken weer met betrekking tot de gemeten temperatuur, de retourwarmtetemperatuur, de watertemperatuur en de beoogde temperatuur. Daarnaast kan je ook zelf grafieken aanmaken op basis van de verschillende variabelen.

Over welke presets beschikt Anna?

Het is mogelijk om Anna over te schakelen in nacht-, weg-, vakantie-, vorstbeveiligings- of thuismodus. Elke modus kan vooraf worden aangepast.