GreenNL

De energieleverancier GreenNL is een groene energieleverancier. De geleverde energie is echter voor een groot deel afkomstig van biomassabronnen. Niet iedereen is hiervoor te vinden omdat het bij biomassabronnen niet altijd duidelijk is hoe groen de stroom ook echt is. Verder hanteert deze energieleverancier vrij scherpe tarieven en biedt het ook andere diensten aan.
GreenNL
  • kwalitatief hoogwaardige energie Groene energie
  • kwalitatief hoogwaardige energie Zakelijke oplossingen
  • kwalitatief hoogwaardige energie Snel energie regelen

Groene, duurzame energie

GreenNL is een moderne, groene energiemaatschappij. Dit wil zeggen dat ze verder gaan dan louter het leveren van groene stroom en CO2-gecompenseerd gas. Klanten kunnen er bijvoorbeeld ook terecht voor een laadstation, een laadpas met een optimaal inzicht in de laadtransacties, isolatie, zonnepanelen en winddelen. GreenNL biedt zowel oplossingen aan voor particulieren als voor zakelijke klanten. Ook grote zonnepaneelprojecten of laadstations voor de zaak behoren gewoon tot de mogelijkheden. GreenNL beweert niet tot de goedkoopste energieleveranciers te behoren, maar is wel een goede keuze voor iedereen die actief wil bijdragen aan een duurzamer Nederland.

Wat stroom en gas betreft, kiest GreenNL voor volledig lokaal opgewekte groene energie. Het gasverbruik wordt dan weer volledig CO2-gecompenseerd. GreenNL koopt stroom en gas in bij lokale producenten en garandeert dat het altijd gaat om 100% groene energie. Er zijn vaste energiecontracten van 1, 2 of 3 jaar mogelijk. Dit alles is perfect te combineren met eigen opwekoplossingen zoals zonnepanelen. Ook voor zakelijke klanten vertrekt GreenNL van 100% groene energie.

ENERGIE UIT NEDERLAND
100% groen
GreenNL gebruikt enkel 100% groene energie die in Nederland wordt geproduceerd.
OVERSTAPPEN IS GEMAKKELIJK
Overstapservice
GreenNL neemt kosteloos contact op met geïnteresseerden en regelt de overstap.

Overstappen naar GreenNL

Als groene, moderne energieleverancier beschikt GreenNL over diverse tools om de overstap te vereenvoudigen. Het is zo mogelijk om eenvoudig de prijzen te simuleren en online een aanvraag in te dienen. Vervolgens regelt GreenNL de rest.
1

Stap 1: aanbod kiezen

Voor zowel particuliere als zakelijke afnemers is het mogelijk om online te berekenen wat de groene energie van GreenNL kost. Hiervoor dient het adres van de aansluiting ingegeven te worden, alsook het verwachte verbruik. Maak wel de juiste keuze voor een enkele meter of een dubbele meter. Eventueel kan er ook vertrokken worden van het gemiddelde verbruik van een soortgelijk gezin, maar we raden toch aan om altijd zo specifiek mogelijk te zijn. Eenmaal deze gegevens zijn ingegeven, stelt GreenNL automatisch verschillende producten voor en worden de geschatte prijzen alvast transparant weergegeven.
Stap 1: aanbod kiezen
2

Stap 2: product kiezen

Na een product te hebben gekozen, moeten er een aantal persoonlijke gegevens aan GreenNL worden doorgegeven. Het gaat onder meer om de naam, geboortedatum, het e-mailadres en telefoonnummer van de klant. Voor zakelijke gebruikers is het mogelijk om meteen de bedrijfsnaam, het KvK-nummer en het btw-nummer in te geven. Zo kunnen zij de facturen correct in hun administratie verwerken. Vervolgens is het nodig om een aantal leveringsgegevens door te geven, zoals het gewenste moment waarop de levering start. Ten slotte dient de nieuwe klant de gewenste betaalmethode te kiezen. Men kan kiezen tussen automatische incasso, waarna men ook meteen de nodige gegevens moet bezorgen en toestemming moet verlenen om het termijnbedrag af te schrijven, of betalen via iDEAL. Voor deze tweede optie worden wel extra kosten in rekening gebracht.
Stap 2: product kiezen
3

Stap 3: overstapservice regelt de rest

Vanaf nu gaat de overstapservice aan de slag en hoeven klanten in principe niks meer te doen. De overstapservice zal voor hen bijvoorbeeld de oude overeenkomst opzeggen en de opzegtermijn afwachten vooraleer de overstap definitief te regelen. GreenNL begint meteen na het verstrijken van de opzegtermijn te leveren zodat klanten nooit zonder energie komen te zitten. Mogelijk heeft GreenNL wel nog een aantal gegevens nodig, zoals de meterstanden indien het niet om een slimme meter gaat. Dan nemen zij even contact met de klant op. Het overstapteam is in de tussentijd natuurlijk steeds bereikbaar voor vragen.
Stap 3: overstapservice regelt de rest

GreenNL review

GreenNL is een goede en betrouwbare energieleverancier die inzet op groene stroom en CO2-gecompenseerd gas, iets wat we eigenlijk enkel maar kunnen bejubelen. Daarnaast zijn ze lang niet altijd de voordeligste, maar zijn de prijzen wel heel scherp. Vooral wie alleen stroom nodig heeft, zit bij GreenNL goed. Anderzijds zijn er ook minpuntjes. Zo heeft GreenNL geen app voor je smartphone en is de klantendienst niet zo eenvoudig te bereiken. Andere klanten hebben het ook over communicatieproblemen of mails die niet snel worden beantwoord. Het blijft natuurlijk wel een vrij nieuwe energieleverancier die sommige processen nog verder moet optimaliseren.

Klantenservice

De klantendienst van GreenNL is telefonisch of per mail bereikbaar. Toch werkt de klantendienst enkel op werkdagen van 09.00 uur tot 17.00 uur. Als werkende Nederlander die tijdens de kantooruren niet kan bellen, is het dus al een hele uitdaging om een klantendienstmedewerker aan de lijn te krijgen. Daarnaast belooft GreenNL om binnen 24 uur op mailtjes te antwoorden, maar het lijkt erop dat ze deze belofte niet altijd waar kunnen maken. Wel is het zo dat uit eigen tests blijkt dat de klantendienstmedewerkers heel vriendelijk zijn en graag helpen. Zelfs tips over hoe het mogelijk is om te besparen, werden gretig gedeeld.

App en digitale omgeving

GreenNL heeft geen app waarmee het verbruik in detail te bekijken is. Dit is toch een gemis, want verregaande inzichten zijn heel belangrijk voor wie wil besparen op de energierekening en wil bijdragen aan een beter milieu. GreenNL heeft wel een eigen digitale omgeving. Via het portaal “Mijn GreenNL” kunnen klanten onder andere hun gegevens inzien. Veel meer is hier echter niet mogelijk en voor het aanpassen van sommige gegevens is het nog steeds nodig om zelf contact op te nemen met de klantendienst. Dan helpt het natuurlijk niet dat zij beperkt telefonisch bereikbaar zijn.

Betrouwbaarheid en financiële gezondheid

Niet iedereen kan zomaar een energieleverancier worden. Daarvoor bestaat er een hoogdrempelige vergunningsprocedure. GreenNL maakt gebruik van de vergunningen van ServiceHouse die netjes aan alle eisen voldoen. GreenNL vormt een onderdeel van ServiceHouse, een bedrijf dat naast het leveren van energie ook gespecialiseerd is in het oprichten van SPV’s (Special Purpose Vehicles), SDE-projecten enzovoort. Op basis van cijfers van Consumentenbond zit het op het moment van schrijven heel goed met de solvabiliteit van GreenNL, waardoor klanten niet hoeven te vrezen dat ze geen terugbetalingen krijgen of dat het bedrijf ineens op de fles gaat.

Andere klanten over GreenNL

De meningen over GreenNL zijn duidelijk verdeeld en zowel positieve als negatieve ervaringen lijken zich af te wisselen. Wat wel opvalt is dat veel klanten tevreden zijn over de overstapservice en de energietarieven. Anderzijds worden soms ook communicatieproblemen genoemd, zoals mails die niet (snel) worden beantwoord of mensen die vinden dat er tijdens de overstapservice iets vaker moet worden gecommuniceerd. Ook problemen met de telefonische acquisitie worden soms al eens genoemd, waarbij verkopers zaken zouden beloven die niet helemaal zouden kloppen. Het is sowieso altijd aangeraden om niet zomaar in te gaan op verkoperspraatjes, maar steeds zelf de nodige vergelijkingen te maken.

Hoe en wanneer moet ik mijn meterstanden aan GreenNL doorgeven?

GreenNL brengt klanten steeds op de hoogte wanneer ze de meterstanden moeten doorgeven, zowel in het kader van de jaar- of eindafrekening als in het kader van een verhuizing. Het doorgeven van de meterstanden kan vervolgens telefonisch of per mail.

Wat als ik onjuiste meterstanden aan GreenNL heb doorgegeven?

Tot drie maanden na de doorgave is dit geen probleem, maar het een en ander moet wel tijdig worden doorgegeven. Eventueel zal er een correctienota volgen om de gevolgen voor de jaarafrekening of het voorschotbedrag te verwerken.

Waarom ontvang ik bij mijn overstap twee verschillende rekeningen?

Er is mogelijk sprake van overlap tussen de vorige en de nieuwe energieleverancier, wat enkel betrekking heeft op het moment van factureren. Daarnaast mag de oude energieleverancier tot twee maanden na de beëindiging van het contract de eindafrekening opstellen, terwijl GreenNL dan uiteraard ook al is beginnen factureren.

Waarom krijgen klanten een aanmaning als ze via automatische incasso betalen?

Op het internet zijn er inderdaad een aantal reviews terug te vinden die dit hekelen. Navraag leert dat hier verschillende redenen voor kunnen zijn. Meestal is de rekening gewoon geblokkeerd voor automatische incasso en moeten klanten even contact opnemen met hun bank. Ook het opgeven van een fout IBAN-nummer of onvoldoende saldo op de rekening kan de oorzaak zijn. Hoe dan ook is het noodzakelijk om na de aanmaning snel actie te ondernemen zodat er geen administratie- of incassokosten in rekening worden gebracht.

Wanneer voert GreenNL de automatische incasso uit?

De incasso vindt meestal plaats op de 28ste dag van de maand die voorafgaat aan de levering. Deze dag is echter indicatief: wanneer deze dag bijvoorbeeld in het weekend valt, kan het gebeuren dat het geld vroeger of later van de rekening gaat.

Hoe berekent GreenNL het door mij verschuldigde termijnbedrag?

Het termijnbedrag is altijd een schatting. Hiervoor houdt GreenNL onder andere rekening met het bekende energieverbruik, de netwerkkosten, de toepasselijke belastingen en de leveringskosten. Wie dit jaar een tegoed had op de jaarafrekening zal volgend jaar allicht een minder hoog termijnbedrag moeten betalen.

Wat als mijn contract bij GreenNL afloopt?

Het staat klanten vrij om het contract tijdig stop te zetten en over te stappen naar een andere energieleverancier of opnieuw te kiezen voor een vast contract bij GreenNL. Wie dit echter niet doet, blijft klant bij GreenNL. Zij vallen dan onder een variabel contract met variabele prijzen. Dit contract is wel eenvoudig en kosteloos op te zeggen met een opzegtermijn van 30 dagen.

Hoe ziet het stroometiket van GreenNL eruit?

Hiervoor dienen we te kijken naar het stroometiket van ServiceHouse. Volgens een recent stroometiket gaat het om een combinatie van windenergie (54%), biomassa-energie (39%) en zonne-energie (7%). Dit stroometiket wijzigt echter jaarlijks. Via de website van ServiceHouse is het meest recente stroometiket te raadplegen.