ENSTROGA

De energieleverancier ENSTROGA behoort tot het lijstje van de goedkoopste energieleveranciers in Nederland. De digitale mogelijkheden zijn er dan ook beperkt, ze hebben geen winkels en het gaat louter om grijze stroom. Toch wordt de klantendienst heel positief gewaardeerd en hebben ze een heel goede overstapservice. Overstappen naar ENSTROGA duurt ongeveer zes weken.

ENSTROGA is een energieleverancier die werd opgericht in 2012. Deze energieleverancier is op Europees niveau actief en levert zogenaamde nieuwe energie. Hiermee bedoelen ze dat ze gaan voor energie met een wel heel laag prijskaartje. Het is een onafhankelijke energieleverancier met veel ervaring op de Europese energiemarkt, waardoor ze vaak heel lage inkoopprijzen kunnen onderhandelen en de prijzen heel competitief kunnen houden. Op korte termijn is ENSTROGA dan ook uitgegroeid tot een van de voordeligste energieleveranciers van Nederland en dit alles zonder dat er iets op de klantenservice valt aan te merken.

3 soorten energiecontracten

Bij ENSTROGA hebben klanten de keuze uit drie verschillende energiecontracten. Enerzijds is er het startpakket met één jaar vaste prijzen voor stroom en gas. Dit startpakket komt altijd inclusief een mooie welkomstkorting. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om meteen te kiezen voor drie jaar vaste prijzen of voor een variabel tarief, waarbij het contract altijd maandelijks opzegbaar is. ENSTROGA biedt een goede klanten- en overstapservice aan. Ze garanderen dat de energielevering op geen enkel moment wordt onderbroken en regelen de overstap.

Competitieve prijzen

ENSTROGA behoort tot de goedkoopste energieleveranciers in Nederland.

Overstapservice

ENSTROGA regelt de overstap en nieuwe klanten hoeven niks te doen.

Overstappen naar ENSTROGA

Energieleverancier ENSTROGA biedt een overstapservice aan. Dit wil zeggen dat nieuwe klanten een beperkt aantal gegevens moeten doorgeven en dat het overstapteam van ENSTROGA vervolgens de overstap voor hen regelt. Ze hoeven er verder niets voor te doen.

  1. Berekening maken

    Via de website van ENSTROGA kan er een berekening worden gemaakt. Hiervoor moet onder andere het adres en het verbruik worden ingegeven. Vervolgens berekent het systeem van ENSTROGA op basis van deze gegevens en de actuele tarieven hoeveel de klant bij hen zal betalen. Dit aanbod is vrijblijvend en mag natuurlijk worden vergeleken met hun andere formules, maar ook met de tarieven van andere aanbieders. Daarvoor kan er eventueel een vergelijkingswebsite worden gebruikt. Lijken de tarieven wel wat? Dan gaat men verder met het overstapproces. En in het andere geval is men nergens aan verbonden.

  2. Aanvraag verzenden

    Wanneer men beslist om klant te worden bij ENSTROGA en een energiepakket heeft gekozen, dient men nog een aantal persoonlijke gegevens door te geven. Dit gaat dan bijvoorbeeld om de naam, contactgegevens, bankgegevens, adresgegevens enzovoort. Deze gegevens heeft ENSTROGA nodig om het contract aan te maken, maar worden ook gebruikt voor onder meer kredietwaardigheidstoetsingen. In de privacyverklaring op de website is dit allemaal netjes uitgelegd. Wanneer alle gegevens zijn ingevuld, dienen ze enkel nog naar ENSTROGA doorgestuurd te worden. Dit is het moment waarop men zich ook echt aansluit bij ENSTROGA.

  3. Overstapservice

    Van zodra de gegevens zijn doorgestuurd, ontvangt de nieuwe klant een bevestigingsmail en later ook het contract. Er begint dan een bedenktijd van 14 dagen te lopen waarin men kosteloos het contract kan herroepen. Hiervoor is er een modelformulier op de website van ENSTROGA te vinden. Na de ontvangst van de bevestigingsmail begint de overstapdienst van ENSTROGA de overstap te regelen. Ze gaan voor een overstap op de vroegst mogelijke datum en zullen het contract bij de vroegere energieleverancier opzeggen. Houd er wel rekening mee dat de vroegere energieleverancier soms opzegvergoedingen in rekening kan brengen.

ENSTROGA review

ENSTROGA is een vrij voordelige energieleverancier, maar soms is het wel degelijk mogelijk om elders een goedkoper contract af te sluiten. Zeker door energie aanbiedingen is dit het geval en daarom blijft vergelijken lonen. ENSTROGA heeft een goede klantenservice en helpt klanten eerlijk en transparant verder, maar lijkt de digitale trein wel gemist te hebben. De websitemogelijkheden zijn heel beperkt en van kanalen zoals sociale media wordt vrijwel geen gebruikgemaakt. Verwacht verder ook geen handige tools die helpen om inzicht te krijgen in het energieverbruik of die bespaartips geven op maat van de actuele situatie. Op het moment van schrijven wordt er wel hard getimmerd aan een klantenportaal dus dit kan nog veranderen.

Grijze energie

De website van ENSTROGA bevat veel groene kleuren. Zo worden woorden als “goede energie” in het groen geschreven. Ook geeft de website aan dat ENSTROGA “staat voor duurzame, betaalbare energie”. Echter, ENSTROGA levert op het moment van schrijven uitsluitend grijze energie en geen groene energie. Ze geven dit in een enkel zinnetje zelf aan in de FAQ op hun website, maar verder reppen ze er met geen woord over. Navraag leert wel dat ENSTROGA aan de energietransitie wil bijdragen en in de toekomst ook pakketten met groene stroom wil aanbieden. Het is nog niet duidelijk wanneer dat het geval zal zijn.

Klantenservice en bereikbaarheid

De klantenservice wordt over het algemeen positief gewaardeerd. Via websites als Trustpilot wordt er heel positief over de klantenservice gesproken. Vooral het feit dat pro’s en contra’s transparant worden meegedeeld, wordt door veel (potentiële) klanten gewaardeerd. Wel is het zo dat het aantal contactmogelijkheden vrij beperkt is. Zo is ENSTROGA enkel telefonisch of per mail verkrijgbaar en dit alleen op werkdagen. Onderaan de website is er een verwijzing te vinden naar een Facebookaccount (geen Facebookpagina) met iets meer dan tien vrienden waarop al jaren niets is gepost, dus dat lijkt ons geen goede contactmogelijkheid te zijn. De LinkedIn-pagina is dan weer onbestaand.

Klantenportaal

Op het moment van schrijven heeft ENSTROGA geen klantenportaal. Ze geven wel aan dat er aan een klantenportaal wordt gewerkt. Hoe dit klantenportaal eruit zal zien, is onduidelijk. Op de FAQ van de website valt alvast te lezen dat het klantenportaal het mogelijk zal maken om “al je energiezaken” zelf te regelen. Hierdoor is het aannemelijk dat het mogelijk zal zijn om er bijvoorbeeld nota’s te raadplegen, de meterstanden door te geven enzovoort. Of ook het voorschot op deze manier zal kunnen worden aangepast, een verhuizing kan worden doorgegeven en dergelijke meer? Dat is ook voor ons koffiedik kijken.

Energie besparen met ENSTROGA

In tegenstelling tot andere energieleveranciers biedt ENSTROGA geen maatwerkoplossingen aan om energie te besparen. Wel zijn er op hun website een aantal bespaartips terug te vinden. Het gaat om heel beknopte tips die niet meteen wereldschokkend zijn. Besparen bij ENSTROGA doet men dan ook vooral door de lage energietarieven. En om die tarieven zo laag te kunnen houden, zijn de extra tools beperkt en hoef je geen spitsvondige applicaties te verwachten. Wie extra wil besparen, zal met andere woorden op derde websites energietips moeten zoeken of een adviseur moeten inschakelen.

Veelgestelde vragen over ENSTROGA

ENSTROGA is niet meteen de bekendste energieleverancier van Nederland. Hierdoor is het niet onlogisch dat jij nog vragen hebt over ENSTROGA. Vind het antwoord op al jouw vragen door de onderstaande FAQ te raadplegen.

Hoelang duurt het om over te stappen naar ENSTROGA?

Overstappen naar ENSTROGA duurt ongeveer zes weken. Dit komt omdat er eerst een bedenktijd van 14 dagen is en er vervolgens een opzegtermijn is bij de vorige energieleverancier van zo’n 30 dagen. ENSTROGA gaat hoe dan ook voor de snelst mogelijke overstap.

Tot wanneer heb ik bedenktijd bij ENSTROGA?

De wettelijke bedenktijd bedraagt 14 dagen. Deze bedenktijd begint te lopen op het moment dat het contract is ontvangen.

Kan ik mijn termijnbedrag bij ENSTROGA laten aanpassen?

Ja, maar dit kan niet zelf worden gedaan. Hiervoor moet er contact worden opgenomen met de klantenservice. Zij passen op basis van dit persoonlijk gesprek het termijnbedrag aan.

Hoe kan ik betalen bij ENSTROGA?

ENSTROGA zet in op automatische incasso’s. Het geld wordt dan op de eerste dag of de vijftiende dag van de maand ingevorderd. Dit incassoproces verloopt via de eigen bankrekening van ENSTROGA of via een payment provider zoals iDEAL. Daarnaast is het mogelijk om het verschuldigde bedrag zelf over te maken, maar ENSTROGA brengt dan een administratieve kost van 3 euro per betaling in rekening.

Hoe werkt de welkomstkorting bij ENSTROGA?

Op sommige pakketten krijgen nieuwe klanten een welkomstkorting. Deze welkomstkorting wordt verrekend op de jaarnota. Bij een eenjarig contract is de volledige welkomstkorting op de eerste jaarnota te vinden, terwijl de welkomstkorting bij een meerjarig contract over de verschillende jaarnota’s wordt verdeeld.

Wat als ik mijn rekeningen bij ENSTROGA niet meer kan betalen?

ENSTROGA zal altijd eerst een herinnering sturen en de klant nog even de tijd geven om alsnog tot betalen over te gaan. Wanneer de klant dit niet doet, volgt er een aanmaning. Op dit moment wordt er een administratieve kost van 40 euro in rekening gebracht. Als een betaling dan nog steeds uitblijft, wordt er een incassobureau ingeschakeld. Ook het incassobureau brengt opnieuw kosten in rekening. Het is belangrijk om tijdig contact op te nemen met ENSTROGA en een regeling te treffen om verdere kosten te voorkomen.

Wat gebeurt er als mijn contract bij ENSTROGA afloopt?

De klant ontvangt altijd eerst een nieuw aanbod voor een nieuw vast contract. De klant is vrij om hier al dan niet op in te gaan. Daarnaast is het mogelijk om het contract op te zeggen zodat er naar een andere energieleverancier kan worden overgestapt. Wie helemaal geen actie onderneemt, gaat verder met een variabel contract dat op ieder moment opzegbaar is.

Hoe komt het dat ENSTROGA zo goedkoop is?

ENSTROGA is een online energieleverancier. Dit wil zeggen dat ENSTROGA geen winkels heeft en alleen digitaal communiceert. Daarnaast hebben ze het volledige proces geautomatiseerd, terwijl er weinig extra tools en apps zijn om klanten bij te staan. Door een basisdienst aan te bieden en door uitsluitend in te zetten op grijze stroom kan ENSTROGA competitieve prijzen hanteren.