Energie VanOns

Energieleverancier Energie VanOns is een energieleverancier die de samenwerking aanknoopt met lokale energiecoöperaties. Het garandeert dan ook de levering van 100% lokale, groene stroom. Het ziet zich dan ook eerder als een energiebeweging dan als een energieleverancier. Zowel zakelijke klanten als particulieren kunnen bij Energie VanOns terecht.

Lokale, groene energie

Energie VanOns is een energieleverancier die nadrukkelijk kiest voor lokaal opgewekte groene energie. Hiervoor werkt het samen met talloze energiecoöperaties in Nederland. Energie VanOns is in 2014 opgericht in de schoot van de Drentse KEI, Groninger Energie Koepel en Ús Koöperaasje. Ze zijn uitgegroeid van een start-up die het anders wilde doen tot een gevestigde waarde op de energiemarkt. Sinds hun oprichting zijn er samenwerkingen aangeknoopt met meer dan honderd energiecoöperaties en enkele duizenden klanten. Het blijft natuurlijk een kleine speler, maar ze beloven alvast een grote impact te hebben.

Over Energie VanOns

De energie van energieleverancier Energie VanOns is afkomstig van Nederlandse energiecoöperaties. Momenteel gaat het vooral om energiecoöperaties in Friesland, Drenthe en Groningen en ook in de rest van Nederland zijn er een aantal energiecoöperaties die met Energie VanOns samenwerken. Het gaat dan van de dorpsmolen van Midwolde tot zonnedaken in Tjerkgaast. Door te kiezen voor lokale groene energie stroomt het geld van de klanten door naar lokale projecten die bijdragen aan een betere leefomgeving. En het gas? Dat is CO2-gecompenseerd, wat op dit moment nog steeds een van de meest groene gaskeuzes is.

100% groen

Energie VanOns kiest voor lokale groene energie, afkomstig van Nederlandse energiecoöperaties.

Steun een coöperatie

Elke energiecoöperatie heeft eigen doelen die bijdragen aan de leefomgeving.

Overstappen naar Energie VanOns

Naar Energie VanOns overstappen is heel eenvoudig. Zij zeggen het contract bij de vroegere energieleverancier op en regelen de overstap. Natuurlijk moeten klanten wel zelf even nagaan of ze niet met overstapboetes te maken zullen krijgen.

  1. Aanbod kiezen

    In de eerste plaats dienen nieuwe klanten zich aan te melden bij Energie VanOns. Hier krijgen ze meteen een berekening van het maandbedrag te zien. Via een handig stappenplan geeft de potentiële klant een aantal gegevens door, zoals het adres en de gewenste energieproducten. De mogelijkheden worden telkens weergegeven. Er is dan de keuze tussen een formule met één jaar vaste energietarieven of een formule met variabele tarieven die maandelijks opzegbaar is. Het uitgebrachte voorstel kan in detail worden bekeken, gedownload of per mail worden toegezonden. Dit maakt het vergelijken met andere energie-aanbieders eenvoudiger.

  2. Aanmelden bij Energie VanOns

    Wanneer de klant met een aanbod akkoord is, kan hij zich aanmelden bij Energie VanOns. Een aantal gegevens zijn eerder al doorgegeven, waardoor nu vooral praktische gegevens nodig zijn. Het gaat om persoonlijke gegevens zoals de naam, het adres, de contactgegevens en de bankgegevens. Daarnaast moet men de ingangsdatum van het contract doorgeven. Door een uitspraak van het College van Beroep is het energieleveranciers niet langer toegestaan om de einddatum van het huidige contract te controleren en moet Energie VanOns dus ook uitgaan van de meegedeelde einddatum. Controleer dit goed en contacteer hun klantenteam bij twijfel.

  3. Energie VanOns regelt de overstap

    Na het doorlopen van het aanmeldproces gaat het overstapteam van Energie VanOns aan de slag. Ze bezorgen de contracten en wachten tot ze deze ondertekend terug hebben ontvangen. Er volgt dan een bevestiging per mail, waarin onder andere de geplande ingangsdatum terug te vinden is. Zij zullen onder andere het energiecontract bij de vorige energieleverancier opzeggen en de nodige administratieve formaliteiten vervullen. Daarnaast zorgen ze ervoor dat de nieuwe klant vanaf het afgesproken moment energie krijgt van Energie VanOns. Twee weken na de ingangsdatum volgt er nog een mail met de vraag om de meterstanden door te geven.

Energie VanOns review

Kiezen voor Energie VanOns is kiezen voor een duurzame en ideologische missie. Verwacht er niet de scherpste prijzen te vinden of grote energiekortingen en acties, maar weet wel dat de winst doorstroomt naar lokale initiatieven die bijdragen aan een betere wereld. Verder rekent men er op een goede klantenservice, hoewel de contactmogelijkheden toch ietwat beperkt zijn, en beschikt Energie VanOns over een handig klantenportaal waar een aantal zaken te regelen zijn. Energie VanOns is dan ook een uitstekende keuze bij wie het coöperatief en groen gedachtegoed na aan het hart ligt.

Klantenportaal

Energie VanOns heeft een digitaal klantenportaal waar een aantal gegevens te bekijken, aan te passen of door te geven zijn. Hier kunnen klanten bijvoorbeeld inzage krijgen in hun verbruik of hun meterstanden doorgegeven. Ook de contractinformatie en de facturen zijn er te raadplegen. Ten slotte is het er bijvoorbeeld mogelijk om het voorschotbedrag te wijzigen. Andere mogelijkheden, zoals bespaartips op basis van het verbruik, zijn er niet. Klanten dienen ook zelf een Mijn Energie VanOns-account aan te maken. Ze moeten daarvoor onder meer hun klantnummer, huisnummer en postcode doorgeven.

Tarieven bij Energie VanOns

Energie VanOns is niet de goedkoopste energieleverancier van Nederland en dat beweren ze ook niet te zijn. De tarieven zijn natuurlijk wel marktconform en niet buitensporig. Wie kiest voor Energie VanOns doet dit dan ook niet omwille van prijsvoordelen, maar omwille van een duurzame overtuiging. De winsten stromen per slot van rekening rechtstreeks door naar lokale energiecoöperaties. Per energiecoöperatie is telkens weergegeven wat er met het geld zal gebeuren. Het gaat dan veelal om lokale dorpsprojecten, nieuwe collectieven, energiebesparingstrajecten, bewustwordingsprojecten enzovoort. Hierdoor dragen klanten rechtstreeks bij aan een duurzame wereld.

Klantenservice

Op reviewwebsites wordt de klantenservice van Energie VanOns steevast positief gewaardeerd. Energie VanOns communiceert dan ook heel transparant en zet net in op een grote betrokkenheid van haar klanten. Toch moeten we zeggen dat het aantal manieren om in contact te treden met Energie VanOns beperkt is. Zo vind je op de website enkel een mailadres en een algemeen telefoonnummer terug. Chattools zijn niet aanwezig. Wel zijn ze vrij actief op Facebook, maar ze lijken er niet meteen heel snel te reageren op berichten.

Extra diensten en mogelijkheden

Energie VanOns is meer dan alleen een energieleverancier. Het heeft een duurzame missie en ze gaan dan ook verder dan louter het leveren van groene energie. Zo staan ze in samenwerking met de Drentse KEI, de Groninger Energie Koepel en de Ús Koöperaasje lokale gemeenschappen bij tijdens het oprichten van nieuwe energiecoöperaties. Daarnaast kan men er terecht voor een laadpas. Met deze laadpas kan er streekstroom van Energie VanOns worden getankt. Hierdoor zijn bezitters van elektrische auto’s zeker dat ze op groene en niet op vervuilende, grijze stroom rijden. Ze bieden meer dan 120.000 laadpunten in Europa aan.

Veelgestelde vragen over Energie VanOns

Jij hebt vragen, wij hebben antwoorden. In deze FAQ beantwoorden we talloze vragen, bijvoorbeeld over het ontvangen van de facturen van Energie VanOns en over hoe groen de stroom van deze energieleverancier is. Lees verder en vind het antwoord op al jouw vragen!

Hoe groen is de stroom van Energie VanOns?

100% groen. De stroom is volledig afkomstig van bronnen van Nederland en grotendeels van aangesloten energiecoöperaties. Het gaat dan onder andere om zonnedaken en windmolens. Zakelijke klanten rekenen daarnaast ook op Nederlandse biomassa. Onder andere Consumentenbond bekroonde Energie VanOns eerder al met een vette 10 op groene stroom.

Hoe groen is het gas van Energie VanOns?

Energie VanOns levert gewoon aardgas, maar zorgt wel voor de nodige CO2-compensatie. Dit wil zeggen dat de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd met de aankoop van CO2-rechten. Deze CO2-rechten vertegenwoordigen bijvoorbeeld investeringen in duurzame energieprojecten, het aanplanten van bomen en dergelijke meer. In het verleden compenseerde Energie VanOns de CO2-uitstoot onder andere door te investeren in windmolen- en zonneparken in India.

Moet ik bij Energie VanOns een waarborg betalen?

In principe niet, maar uitzonderlijk kan dit wel het geval zijn. Het gaat dan om de situatie waarbij er betalingsachterstanden waren bij de vorige energieleverancier. De waarborgsom wordt dan gewoon verrekend met de eerste jaarafrekening.

Waarom komt mijn voorschotbedrag niet overeen met mijn voorbeeldberekening?

Bij de eerste aansluiting vertrekt Energie VanOns van het standaard jaarverbruik. Dit is een getal dat Energie VanOns krijgt van de netbeheerder en dit kan natuurlijk hoger liggen dan het verbruik dat bij de simulatie werd ingevuld. Natuurlijk wordt dit later wel gewoon verrekend. Bovendien kan het voorschotbedrag altijd nog met maximaal 100% worden verhoogd of 25% worden verlaagd zodat het beter aansluit bij de werkelijke situatie. Dit kan men doen door contact op te nemen met de klantenservice of via het online portaal.

Wat als ik mijn rekeningen bij Energie VanOns niet kan betalen?

Hoewel Energie VanOns een idealistische visie op de wereld heeft, moeten ook zij hun partners betalen en dat gaat niet lukken als ze schulden kwijtschelden. Net zoals bij andere energieleveranciers moeten klanten dus netjes hun schulden voldoen. Wel zijn ze bereid om betalingsregelingen te treffen, bijvoorbeeld door de jaarafrekening in termijnen te laten betalen. Een betalingsregeling voor de maandelijkse voorschotten is echter niet mogelijk. Voor meer informatie dient men contact op te nemen met de klantendienst.

Hoe ontvang ik mijn facturen van Energie VanOns?

Energie VanOns zet in op digitale communicatie. Het is lekker goedkoop, maar bovendien zijn er ook geen printjes, vervuilende inkt en postbezorgers met grijze wagens nodig. Optioneel kan er wel worden gekozen voor facturen, maar dan brengt Energie VanOns administratiekosten in rekening.

Hoe kan ik mijn contract bij Energie VanOns opzeggen?

Dit kan door contact op te nemen met de klantenservice. We raden wel aan om altijd het een en ander op papier te zetten, zodat er steeds een bewijs is van de opzegging. Bovendien hebben veel energieleveranciers een eigen opzegservice. Vaak volstaat het om over te stappen naar een nieuwe energieleverancier zodat zij de opzegging regelen.

Hoe geef ik een verhuizing door aan Energie VanOns?

Dit kan gewoon via het digitale portaal of door contact op te nemen met de klantenservice. Vergeet niet om het moment van de sleuteloverdracht door te geven en om de meterstanden van zowel het oude als het nieuwe huis door te geven. Op basis van deze meterstanden kan Energie VanOns de eindafrekening en de beginstand bepalen.