easyEnergy

De energieleverancier easyEnergy is een energieleverancier die ingaat tegen de klassieke manier van werken. Prijzen worden een-op-een doorgerekend en van een toeslag voorzien, flexibele opzegmogelijkheden zijn er heel gewoon en aan kortingen en dure deals doen ze al helemaal niet mee. Hierdoor is easyEnergy niet zo'n bekende energieleverancier, maar het heeft wel veel te bieden.

Energieleverancier easyEnergy staat voor een transparante en eerlijke energiemarkt. De vele lokkertjes, bonussen en dure sponsordeals met voetbalclubs vinden ze er maar onrechtvaardig. Daarom pakken ze het anders aan. Bij easyEnergy zijn er geen flinke winstmarges, maar wel een standaard toeslag op de inkoopprijzen en natuurlijk ook vaste leveringskosten. Iedereen krijgt er dezelfde lage prijs voor energiecontracten en ze zijn allemaal gemakkelijk opzegbaar. Lokkertjes? Daar doen ze niet aan mee. Nieuwe klanten krijgen er helemaal niks, behalve dan groene stroom aan dezelfde goedkope tarieven als alle andere klanten.

Over easyEnergy

Bij easyEnergy nemen klanten energie af zonder vast contract. De stroom- en gasprijzen schommelen steeds en volgen netjes de wijzigingen op de Europese markt, zonder dat de energieleverancier torenhoge winstmarges hanteert. Hierdoor is het contract bij easyEnergy wel steeds kosteloos op te zeggen. Er wordt verder gewerkt met maandelijkse voorschotbedragen, maar het werkelijke verbruik wordt tegelijkertijd netjes afgerekend. Daardoor is het factuurbedrag elke maand anders. Ten slotte is het bij easyEnergy ook gewoon mogelijk om de eigen opgewekte energie aan het net terug te leveren.

Aan inkooptarieven

De tarieven volgen steeds de inkoopprijs, met een minieme vaste opslag.

Overstapservice

EasyEnergy maakt overstappen eenvoudig en heeft een goede overstapservice.

Overstappen naar easyEnergy

Er worden dan wel geen mooie overstapkortingen beloofd, maar bij easyEnergy rekenen klanten op een betrouwbare overstapservice die veel taken uit handen neemt. Hierdoor is overstappen naar easyEnergy heel eenvoudig. Overstappen duurt ongeveer 4 tot 6 weken.

  1. Aanbod berekenen

    In de eerste plaats dienen geïnteresseerden hun aanbod te berekenen. Dit is natuurlijk enkel een simulatie, want easyEnergy vertrekt steeds van de actuele tarieven op de Europese energiemarkt. De simulatie houdt wel rekening met seizoenschommelingen en verbruikswijzigingen en geeft op basis hiervan netjes weer wat de verwachte prijs gedurende het jaar zal zijn. Bij de berekening houdt men ook alvast rekening met de vaste leveringskosten en de netbeheerkosten. De berekeningsdetails kunnen hierbij eenvoudig worden opgevraagd. Ten slotte geeft het aanbod ook weer wat het geschatte voordeel per jaar is. Deze schatting vertrekt van de tarieven bij de drie grootste energieleveranciers en niet automatisch van het voordeligste alternatief.

  2. Energiecontract aanvragen

    Wie zich in het aanbod kan vinden, vraagt vervolgens online het energiecontract aan. Dit gaat heel eenvoudig via een enkel invulscherm. In dit invulscherm moeten de adresgegevens worden achtergelaten, net zoals de persoonsgegevens (naam, geboortedatum, telefoonnummer en e-mailadres) en de betaalgegevens. Betalen is enkel mogelijk via automatische incasso en rond de 22ste van elke maand wordt het bedrag van de rekening ingehouden. Ten slotte moeten nieuwe klanten easyEnergy de toestemming geven om de slimme meter uit te lezen. Dit is nodig omdat er steeds van de actuele tarieven wordt vertrokken en ook het actuele verbruik moet kunnen worden ingelezen. EasyEnergy helpt nieuwe klanten zo nodig aan een slimme meter.

  3. easyEnergy regelt de overstap

    Vanaf dit moment begint het overstapteam van easyEnergy met het een en ander te regelen. Zo controleren ze of de nieuwe klant een slimme meter heeft en indien nodig helpen ze er een te regelen. Binnen twee dagen ontvangen klanten dan een bericht met de startdatum van de levering. Ze ontvangen het contract en de bedenktermijn van 14 dagen begint op dit moment te lopen. Nadien regelt easyEnergy de opzegging en zorgen ze voor een boetevrije overstap op de einddatum. Na deze opzegging wordt de overstap voltooid en op de geplande startdatum begint easyEnergy met de energielevering.

EasyEnergy review

EasyEnergy heeft een op zijn zachtst gezegd opmerkelijk businessmodel. Vooral de lage tarieven en de gunstige voorwaarden spreken zeker in het voordeel van deze energieleverancier. Door het gebrek aan kortingen, sponsordeals en het belonen van allerlei vergelijkingswebsites zal easyEnergy het echter altijd moeilijk hebben om tegen de grote spelers te concurreren. Vooral voor prijsbewuste consumenten die kennis hebben van de energiemarkt is het een interessante energieleverancier. Ook wie graag inzicht krijgt in het eigen verbruik en dit nauwgezet wil volgen, zit bij easyEnergie goed. Wie liever een tablet bij een nieuw energiecontract krijgt, kan dan weer beter voor een andere energieleverancier kiezen.

Duurzaamheid

Deze energieleverancier profileert zich in de eerste plaats als een prijsvechter, maar is daarnaast ook een duurzame energieleverancier. Ze kopen bijvoorbeeld alleen groene stroom in die van een Groencertificaat is voorzien. Daarnaast biedt easyEnergy allerlei tools aan waarmee klanten eenvoudig inzicht krijgen in hun energieverbruik. Ook zien ze meteen wanneer er minder vraag is naar energie en het dus beter is om energie te verbruiken. Op deze momenten is de stroom altijd groener omdat er minder hard naar fossiele brandstoffen wordt gegrepen. Groene energie die de klant tijdens piekperioden afneemt, zorgt per slot van rekening voor extra grijze stroom om klanten van andere energieleveranciers te bedienen.

Contractvoorwaarden en tarieven

EasyEnergy hanteert goede contractvoorwaarden die al vertrekken bij de eerlijke tarieven. Vijf euro leveringskosten per maand valt te verantwoorden en ook de toeslag op de Europese energietarieven is zeker niet te royaal. Daarnaast is het contract ook nog eens per dag kosteloos opzegbaar. Toch heeft de werkwijze ook nadelen, zeker omdat alles conform de werkelijke uitgaven wordt geïnd. Zo moeten klanten tijdens de winterperiode ineens flink meer betalen voor hun energie. Hier kunnen ze uiteraard tijdens de voordelige zomermaanden alvast een spaarpotje voor aanleggen, maar niet iedereen is even goed in het voorbereiden op toekomstige uitgaven.

Slimme oplossingen

Om gebruik te kunnen maken van de diensten van easyEnergy is er een slimme meter nodig. Per slot van rekening varieert de inkoopprijs voortdurend en dus moet easyEnergy weten wat klanten wanneer verbruiken. Het voordeel is dat het via de digitale omgeving ook mogelijk is om permanent inzicht te krijgen in het eigen verbruik en hoe dit zich verhoudt ten opzichte van de inkooptarieven. Ook het wijzigen van gegevens of het doorgeven van verhuizingen kan allemaal via het portaal “Mijn easyEnergy”. Echter, deze energieleverancier heeft voorlopig nog geen app zoals dat bij de grote energieleveranciers wel het geval is. Dit moet men nu eenmaal ook kaderen in de strategie van een prijsvechter.

Andere klanten over easyEnergy

Het is altijd waardevol om te weten wat trouwe of vertrekkende klanten van een energieleverancier vinden. Door diverse reviewsites te raadplegen is het mogelijk om daar een beeld over te vormen. Wat daarbij opvalt, is dat vooral de lage tarieven worden geroemd. Toch zijn er ook een aantal negatieve reviews van mensen die duidelijk de voorwaarden niet hebben gelezen. Ze halen bijvoorbeeld aan dat ze moeten betalen voor gas terwijl ze geen gas hebben verbruikt. Dit zijn natuurlijk de vaste kosten waar easyEnergy het over heeft en die ook door andere energieleveranciers worden aangerekend. Ten slotte zijn er ook reviews die de klantenservice hekelen, maar andere reviews loven ze net. Het is misschien een beetje afhankelijk van welke medewerker er aan de lijn hangt.

Veelgestelde vragen over easyEnergie

De naam easyEnergie doet uitschijnen alsof energie eenvoudig is, maar dat is het niet. Meer zelfs, het is logisch om er vragen over te hebben. In deze FAQ behandelen we daarom een aantal veelgestelde vragen over deze energieleverancier.

Hoelang duurt overstappen naar easyEnergy?

EasyEnergy schakelt heel snel. Zo ontvangen nieuwe klanten binnen twee werkdagen al hun overeenkomst. Toch is het dan nog even wachten. Er begint vervolgens een bedenktijd van 14 dagen te lopen en het is ook nog wachten op de opzegtermijn bij de vorige energieleverancier. Gemiddeld duurt het overstapproces dan ook 4 tot 6 weken. Zo nodig kan er wel een spoedaanvraag worden ingediend via de klantenservice.

Hoelang bedraagt de opzegtermijn bij easyEnergy?

Wanneer een andere energieleverancier opzegt, bedraagt de opzegtermijn 30 dagen. Klanten kunnen echter ook persoonlijk, dus zonder dat ze dit door een energieleverancier laten doen, een spoedopzeggingsaanvraag indienen. Dan geldt een opzegtermijn van 1 tot 2 werkdagen. Dit is de termijn die nodig is om de opzegging administratief te regelen en de aankopen op de handelsbeurs stop te zetten. Hiervoor dient men contact op te nemen met de klantenservice.

Betaalt easyEnergy opzegboetes bij vorige energieleveranciers?

Nee, opzegboetes bij vorige energieleveranciers moet de klant altijd zelf betalen. Bij easyEnergy doen ze niet aan opzegboetes want dit vinden ze oneerlijk. Daarom brengen ze ook zelf geen opzegboetes in rekening en zijn al hun contracten kosteloos opzegbaar, maar ze betalen evenmin de opzegboetes van andere energieleveranciers.

Houden flexibele energietarieven dan geen risico's in?

Ja en nee. Ja, omdat er geen vaste energietarieven zijn en prijsstijgingen door de consument worden gevoeld. Nee, omdat leveringsprijzen slechts een deel van de energiefactuur uitmaken en ruim 2/3 van de energierekening uit toeslagen en belastingen bestaat. Hierdoor resulteert een grote leveringsprijsstijging van 40% in een totale factuurstijging van slechts 12%. Omdat easyEnergy de vaste kosten bovendien laag houdt en klanten de mogelijkheid biedt om op de meest voordelige momenten stroom af te nemen, zal de totale factuurstijging mogelijk nog lager liggen.

Kan ik bij easyEnergie alleen gas aanvragen?

Ja, zowel energie als gas zijn apart verkrijgbaar. De voorwaarden zijn bovendien identiek: inkoopprijzen worden een-op-een doorgerekend en voorzien van een vaste toeslag om de werkingskosten van easyEnergy te dekken.

Hoe werken de facturen bij easyEnergy?

Dit doen ze anders dan andere energieleveranciers. Zo ontvangt de klant elke maand een voorschotfactuur voor de volgende maand, maar ook een afrekening van de vorige maand. Hierdoor kan de totale factuur elke maand anders zijn, afhankelijk van het verbruik tijdens de vorige maand. Op het einde van het jaar volgt er ook nog een eindnota, maar hier worden enkel nog de overheidsheffingen en de regiotoeslag in rekening gebracht. Onthoud ten slotte dat groene stroom en gas apart worden gefactureerd. Het is dus mogelijk dat klanten twee maandfacturen ontvangen.

Wat is de betalingstermijn van facturen van easyEnergy?

De betalingstermijn bedraagt 7 dagen. Dit is korter dan bij veel andere energieleveranciers.

Waarom biedt easyEnergy geen vaste contracten aan?

EasyEnergy vindt dit oneerlijk. Ze zeggen dat andere energieleveranciers vaste contracten hanteren om klanten aan ongunstige voorwaarden aan hen te binden. Zij zouden vooraf al anticiperen op verwachte wijzigingen op de energiemarkt en zichzelf royale winsten toekennen die zij vervolgens met allerlei kortingen maskeren.