Clean Energy

Als leverancier van 100% groene energie is Clean Energy voor wie ecologisch bewust is een logische keuze. Toch is het ook voor anderen een goede en betrouwbare energieleverancier. Anderzijds is het al snel duidelijk dat hier niet de grote budgetten achter verscholen gaan die we gewoon zijn van de grote spelers. Hierdoor is de digitale omgeving beperkter en zijn er minder contactmogelijkheden.

Een korte introductie over Clean Energy

Clean Energy is een onderdeel van de Holthausen Groep, de koploper op het gebied van energietransitie. Clean Energy heeft de duidelijke missie om positief bij te dragen aan het klimaatprobleem door middel van groene energie en gerichte investeringen in duurzame projecten. Naast het zelf leveren van groene energie werkt Clean Energy onder andere samen met stichting als Trees for All die bomen plant in Nederland en Oeganda. En zelf hebben ze een wagenpark met waterstofauto’s, om zo het goede voorbeeld te geven. De energietarieven? Die zijn ook nog eens extra scherp.

Groene energie via Clean Energy

Clean Energy biedt zowel groene stroom als gas aan. Het gaat om 100% groene energie met de keuze tussen één jaar vast, drie jaar vast of een variabele prijs. In alle gevallen kan men rekenen op scherpe tarieven zonder verrassingen. Bij een variabel contract wijzigen de tarieven twee keer per jaar, telkens in januari en juli. De stroom is 100% groen en het gas is CO2-gecompenseerd. Niet alleen particulieren kunnen bij Clean Energy terecht, want deze energieleverancier biedt ook oplossingen aan voor het mkb, zzp’ers en grootzakelijke verbruikers.

100% groen

Clean Energy levert 100% groene stroom en CO2-gecompenseerd gas.

Positieve bijdrage

Clean Energy steunt lokale initiatieven die de leefomgeving verduurzamen.

Overstappen naar Clean Energy

Het overstappen naar Clean Energy dient te gebeuren door middel van een offerte-aanvraag. Wel is het aangeraden om vooraf even het een en ander te berekenen en de besparing na te gaan. De contractvoorwaarden kunnen nog voor de offerteaanvraag worden geraadpleegd.

  1. Bereken voordeel

    In de eerste plaats moet het natuurlijk duidelijk zijn of overstappen naar Clean Energy wel voordeliger is en welke tarieven er worden toegepast. Via de website kan er eenvoudig een berekening worden gemaakt. Hiervoor moeten er een aantal persoonlijke gegevens worden ingevuld. Op basis van deze gegevens haalt Clean Energy automatisch de gegevens op die bij de aansluiting horen op. Hierdoor kan er een juiste opgave van de kosten worden gegeven. Ook de contractvoorwaarden zijn alvast even op de website te raadplegen.

  2. Offerte aanvragen

    Klinkt het interessant? Dan is het mogelijk om een offerte aan te vragen. Hiervoor is er een offerteformulier op de website van Clean Energy te vinden. Hierbij moet men een aantal persoonlijke gegevens achterlaten, zoals de naam, adresgegevens, contactgegevens enzovoort. Daarnaast wordt er ook gevraagd naar de gewenste ingangsdatum, de laatste drie IBAN-cijfers en het contract waarvoor er een offerte wordt aangevraagd. Onderaan het formulier kunnen er opmerkingen worden achtergelaten. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om meteen meerdere offertes op te vragen zodat er een keuze kan worden gemaakt tussen de verschillende aanbiedingen.

  3. Akkoord gaan met de offerte

    Na de offerteaanvraag zal het team van Clean Energy een of meerdere offertes opstellen en per mail bezorgen. Vaak nemen ze ook telefonisch contact op met de aanvrager om meteen een woordje uitleg te geven. Een offerte is in ieder geval niet bindend en men heeft altijd de vrije keuze om al dan niet op het aanbod in te gaan. Na het ondertekenen en terugsturen van de nodige documenten gaat men op het aanbod in. Voor particulieren zal Clean Energy vervolgens het contract met de vorige energieleverancier opzeggen. Grootzakelijke verbruikers dienen zelf het nodige te doen.

Clean Energy review

Clean Energy is een betrouwbare energieleverancier van groene energie en heeft mooie duurzame ambities. De prijzen zijn voldoende scherp en over de klantenservice kan er eigenlijk alleen maar positief worden gesproken. Toch zijn er ook minpunten. Zo is er maar weinig informatie op de website te vinden en moet er toch al snel telefonisch contact worden opgenomen met de klantendienst. Ook de partijen waar Clean Energy mee samenwerkt, zoals telefonische verkopers, gedragen zich niet altijd even correct. Dit blijkt uit talloze reviews die op het internet te vinden zijn.

Duurzaamheid

Voor wie kiest voor een duurzaam en groen bestaan, is Clean Energy vanzelfsprekend een goede keuze. Het gaat ook daadwerkelijk om groene energie die vrijwel volledig afkomstig is van Europese windenergie, maar het bevat daarnaast ook een deeltje Nederlandse zonne-energie. Het mooie is dat ze verder gaan dan het louter leveren van groene stroom en CO2-gecompenseerd gas. Zo draagt Clean Energy bij aan diverse projecten. Naast het planten van bomen in Oeganda gaat het bijvoorbeeld ook om een samenwerking met Fluctis om zorgeloos elektrisch rijden mogelijk te maken.

Beperkte informatie

Enerzijds is Clean Energy heel transparant, bijvoorbeeld door netjes alle contractvoorwaarden op hun website te publiceren, maar anderzijds zijn ze toch wel karig met informatie. Zo is de informatie op de website wel heel beknopt, net zoals we dat van de FAQ kunnen zeggen. Er zijn bijvoorbeeld enkele besparingstips, maar verder dan doorverwijzen naar partners die zonnepanelen leveren of het verwijzen naar betaald energieadvies voor bedrijven gaat het niet. Het is duidelijk dat Clean Energy sterk rekent op klantenservicemedewerkers en externe partijen als verkopers om potentiële klanten te informeren.

Klantenservice

De contactmogelijkheden zijn beperkt tot mailen (contactformulier) en de telefonische klantendienst. Wel is het zo dat de klantenservice van Clean Energy goed werk levert en de (potentiële) klant gedegen helpt. Ook bij vragen over bijvoorbeeld de jaarnota of de samenstelling van de energiefactuur wordt men heel goed geholpen. Toch zijn de contactmogelijkheden te beperkt voor een hedendaagse energieleverancier. De Facebookpagina waar een knop op de website naar verwijst, blijkt op het moment van schrijven niet te werken dus dat is geen oplossing. Voor wie vooral op telefonisch contact rekent, is er echter geen probleem.

Reviews van andere gebruikers

Door onder andere Google-reviews te raadplegen konden ook de meningen van klanten in kaart worden gebracht. Over het algemeen zijn klanten positief over hun ervaringen met Clean Energy. Vooral de goede klantenservice wordt positief gewaardeerd, net zoals de goede overstapservice. Wel zijn er veel negatieve ervaringen die vooral te maken hebben met tussenpartijen waar Clean Energy op rekent. Het gaat dan bijvoorbeeld om callcenters of verkopers waar Clean Energy mee samenwerkt. Dit is een belangrijk aandachtspunt en we raden dan ook aan om rechtstreeks via hun website een offerte-aanvraag in te dienen.

Veelgestelde vragen over Clean Energy

Heeft Clean Energy een digitale omgeving?

Ja. Deze omgeving heet “Mijn Clean Energy”. Hier zijn de persoonlijke gegevens terug te vinden, net zoals de tarieven, facturen en de toepasselijke contractvoorwaarden. Vanuit deze digitale omgeving kunnen klanten hun meterstanden doorgeven, het voorschotbedrag aanpassen of hun persoonlijke gegevens wijzigen of actualiseren.

Kan ik eenvoudig mijn contract bij Clean Energy opzeggen?

Ja, maar houd wel rekening met de opzegvoorwaarden. Een contract voor onbepaalde tijd kan altijd eenvoudig worden opgezegd met een opzegtermijn van 30 dagen. Deze opzegging is zelfs volledig kosteloos. Bij een contract voor bepaalde tijd kan er ook eenvoudig worden opgezegd en geldt er ook een opzegtermijn van 30 dagen, maar worden er wel kosten in rekening gebracht. De exacte opzegvergoeding is onder meer afhankelijk van de resterende loopduur van het opgezegde contract.

Ik heb een contract bij Clean Energy. Wat doe ik bij een verhuizing?

Geef een verhuizing altijd tijdig door. Doe dit ten laatste twee weken voor de sleuteloverdracht. Een verhuizing doorgeven kan gewoon per mail. Na de verhuizing dienen er nog een aantal andere zaken doorgegeven te worden, zoals de oude en nieuwe meterstanden. De klantendienstmedewerkers informeren klanten hieromtrent.

Wanneer is het mogelijk om mijn contract bij Clean Energy te verlengen?

Verlengen kan vanaf drie maanden alvorens het huidige contract afloopt. Clean Energy zal ook zelf een voorstel sturen voor een verlenging, dus in principe volstaat het om hierop te wachten. Uiteraard staat het klanten vrij om alsnog voor een andere energieleverancier te kiezen. Wanneer klanten niet op het voorstel reageren, blijven ze stroom krijgen maar dan volgens het variabel tarief. Het blijft dan wel nog altijd mogelijk om dit contract op te zeggen of om een nieuw contract aan te gaan.

Wanneer moet ik betalen aan Clean Energy?

Bij automatische incasso wordt het maandelijkse voorschot altijd rond de 25ste dag van de maand voorafgaand aan de energielevering ingehouden. Bij de eerste incassodatum kan dit echter vroeger of later gebeuren. Het is ook mogelijk om zelf de betaling per bankoverschrijving uit te voeren. De factuur wordt dan meestal rond de tiende dag van de maand voorafgaand aan de energielevering ontvangen en er geldt een betalingstermijn van 14 dagen. Hierdoor moet de betaling ook rond de 24ste of 25ste dag van de maand zijn uitgevoerd.

Vraagt Clean Energy een waarborgsom?

Standaard wordt er geen waarborgsom gevraagd, maar dit kan wel zo worden afgesproken. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer het contract wegens niet-betaling door een eerdere energieleverancier is stopgezet. Indien er een waarborgsom van toepassing is, zal dit steeds in de bevestigingsbrief te lezen zijn.

In welke mate kan ik mijn voorschotbedrag verhogen of verlagen?

Het voorschotbedrag kan via de digitale omgeving met maximaal 10% worden verlaagd of met maximaal 100% worden verhoogd. Verder verhogen of verlagen is enkel mogelijk in samenspraak met Clean Energy. Hiervoor dient contact te worden opgenomen met de klantendienst.

Wat doe ik als ik een klacht heb over Clean Energy?

Contacteer altijd eerst Clean Energy om na te gaan of er een oplossing mogelijk is. Clean Energy reageert gewoonlijk binnen de tien werkdagen op klachten. Wanneer er geen oplossing uit de bus komt, kan de klacht worden voorgelegd aan De Geschillencommissie Energie of De Geschillencommissie Energie Zakelijk, waarbij Clean Energy is aangesloten.