Groene energie aanbiedingen van Greenchoice

Greenchoice is een van oorsprong Nederlands bedrijf. Het bedrijf werd in 2001 opgericht door drie ondernemers die zich wilden onderscheiden van andere energieleveranciers. Michiel Rexwinkel, John Appeldoorn en Rob van Rees wilden een ander geluid op de Nederlandse energiemarkt laten horen.

In 2001 was het voor energieleveranciers nog niet vanzelfsprekend om groene energie aan te bieden. Groene energie was in de tijd aanzienlijk duurder dan grijze stroom. Greenchoice had als doel uitsluitend groene stroom aan te bieden. Die aanpak werd een succes. In 2007 nam energieleverancier Eneco het bedrijf voor zo’n 22 miljoen over. Daarmee kreeg Eneco 30 procent van de aandelen van Greenchoice in handen.

Greenchoice in Nederland

Greenchoice is gevestigd in Rotterdam en heeft als doel de Nederlandse energiemarkt te verduurzamen. In 2014 werkten er zo’n 160 mensen voor het bedrijf. De energieleverancier leverde energie en gas aan 370.000 klanten. De bedoeling van Greenchoice is dat in 2020 alle energie in Nederland duurzaam wordt opgewekt. Momenteel wordt zo’n 80 procent van de door Greenchoice geleverde stroom in Nederland al duurzaam opgewekt.

De komende jaren zal het bedrijf zich ervoor inzetten om een nog hoger niveau van duurzaamheid op de energiemarkt te kunnen bereiken. Daarom heeft het bedrijf zelfs een manifest gepubliceerd, waarin mensen worden opgeroepen om het heft in eigen handen te nemen en eigenhandig de energiemarkt sneller te verduurzamen.

Het bedrijf ziet zichzelf als duurzame pionier op de Nederlandse energiemarkt. Niets doen is geen optie, zo vindt het bedrijf. Inmiddels bestaat het bedrijf al vijftien jaar. In die vijftien jaar hebben veel consumenten zich bij het bedrijf aangesloten. Greenchoice noemt deze mensen niet ‘klanten’, maar ‘vooroplopers’. Juist op die vooroplopers doet het bedrijf een oproep om samen groene keuzes te maken.

100% groen bij Greenchoice

De toekomstvisie van Greenchoice is dat duurzaamheid in de toekomst volledig vanzelfsprekend wordt. De groene energie moet dichtbij de klanten zelf worden opgewekt. Bovendien moet duurzame energie dichtbij de duurzame bron zelf worden gebruikt. Het bedrijf wil dat mensen zich steeds meer bewust worden van hun energieverbruik. Bewustwording is een belangrijke stap in een weg naar duurzaamheid. Zo zullen ze moeten besparen op hun energieverbruik en zoveel mogelijk zelf groene stroom opwekken. Dat kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van zonnepanelen en andere duurzame manieren om stroom op te wekken.

Het gaat de goede kant op met groene energie, vindt Greenchoice. Maar tegelijkertijd constateert het bedrijf ook dat het nog niet snel genoeg gaat. Daarom wil het bedrijf het proces versnellen. Duurzaamheid moet dichtbij komen. Door samen met klanten groene keuzes te maken. Het bedrijf levert dus niet alleen gas en energie, maar helpt klanten ook met het opwekken van energie en bovendien met het besparen ervan. Dat doen het bedrijf door slimme producten en diensten beschikbaar te maken. Zelfs op een lokaal niveau, zodat iedereen ervan kan profiteren.

Greenchoice herinnert klanten eraan dat vijftien jaar geleden iedereen nog bij dezelfde energieleverancier zat. In 2001 veranderde dat. Het bedrijf gaat terug naar haar roots. Toen groene energie mogelijk was, werd Greenchoice als een van de eerste groene energiebedrijven opgericht. Het bedrijf kwam voort uit een idee op een kleine zolderkamer, maar is nu een serieuze speler op de energiemarkt. De missie van Greenchoice is nog steeds niet voltooid: het 100 procent verduurzamen van de Nederlandse energiemarkt. Het bedrijf heeft in de tussentijd windmolens geplaatst, geïnvesteerd in bossen was de bedenker van Warme Truiendag in Nederland.