ServiceHouse

ServiceHouse is een energieleverancier, maar ook een softwarebedrijf dat slimme oplossingen biedt. ServiceHouse was eerder gecontesteerd omdat ze, volgens Consumentenbond, aan greenwashing deden. Het bedrijf werd voor enkele tientallen miljoenen euro overgenomen door Coolblue. Het is nog niet duidelijk of ze hierdoor aan een duurzamere weg zullen timmeren.
ServiceHouse
  • kwalitatief hoogwaardige energie Coöperatie
  • kwalitatief hoogwaardige energie Duurzame mobiliteit
  • kwalitatief hoogwaardige energie Energie opwekkend

ServiceHouse is eigendom van Coolblue, een online retailer met ook een aantal fysieke winkels in België en Nederland. Coolblue beschikt over een eigen bezorg- en installatieservice en roert zich steeds nadrukkelijker op de duurzame energiemarkt. Zo verkoopt Coolblue intussen ook laadpalen en zonnepanelen, inclusief installatie. Via ServiceHouse biedt het duurzame energiediensten aan en levert het bedrijf intussen ook groene energie aan enkele tienduizenden klanten. Het zet daarbij in op drie kernwaarden: easy, smart en transparant.

ServiceHouse review

ServiceHouse zet sterk in op duurzame energie en geeft aan dat de door hen geleverde energie 100% groen is. Dit klopt, maar de door hen ingekochte stroom is het niet. Dit wil zeggen dat ServiceHouse aan greenwashing doet. Toch biedt ServiceHouse een heel compleet assortiment producten en diensten aan om mensen te helpen met besparen. Hierdoor beperken ze het energieverbruik en sparen ze het milieu. Over dit aanbod zijn we heel tevreden, net zoals over de extra diensten die ze aanbieden. Ook hun goede klantendienst is iets om te onderstrepen, maar weet wel dat de contactmogelijkheden beperkt zijn en ze enkel tijdens de kantooruren bereikbaar zijn.

Uitgebreid dienstenpakket

Bij ServiceHouse kunnen zakelijke klanten terecht voor een eigen energielabel. Hiermee kunnen ze vervolgens zelf groene elektriciteit of Nederlands gas aanbieden. ServiceHouse biedt dus niet rechtstreeks energie en gas aan, maar rekent daarvoor op tussenschakels die een eigen merk willen uitbouwen. Wel nemen ze met plezier een aantal diensten uit handen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld de klantenservice overnemen, aan telefonische acquisitie doen of helpen ze bij het oprichten van een coöperatie. Hun dienstenpakket is met andere woorden heel compleet en dat vinden we een goede zaak.

Klantendienst en contact

De klantendienst van ServiceHouse is heel vriendelijk en helpt mensen snel verder. Dit is uiteindelijk ook een van de zaken waarin ze gespecialiseerd zijn. Daarnaast beschikt ServiceHouse over een heel goede klachtenprocedure. Een minpunt is wel de bereikbaarheid: de klantendienst is telefonisch enkel tussen 08.30 en 18.00 uur bereikbaar. Het moet wel gezegd worden dat er energieleveranciers zijn die op dit vlak nog veel slechter scoren. Daarnaast zijn de contactmogelijkheden beperkt. Er kan bijvoorbeeld enkel telefonisch of per mail contact worden opgenomen met ServiceHouse. Een appje of een chattool is er niet. Ook de socialemediakanalen worden duidelijk niet actief beheerd.

Duurzaamheid en groene energie

ServiceHouse geeft aan dat ze uitsluitend groene energie leveren. Volgens het stroometiket lijkt dit inderdaad ook te kloppen. Hieruit blijkt dat er vooral op windenergie wordt gerekend. Daarnaast is een flink deel van de groene energie afkomstig van biomassacentrales. Deze vorm van groene energie wordt over het algemeen minder duurzaam genoemd. Het is echter niet alleen nodig om te kijken naar de duurzaamheid van de geleverde energie die eventueel na de aankoop van GvO’s groen is gemaakt, maar ook naar het inkoopbeleid. Volgens het duurzaamheidsonderzoek van Consumentenbond (2020) is er inderdaad een groot verschil tussen de ingekochte en de geleverde stroom. Hierdoor strandt ServiceHouse op een magere 4,1/10 (consumentenmarkt). Voor de zakelijke markt gaat het zelfs maar om een 3,5/10.

Extra oplossingen van ServiceHouse

Naast de levering van energie biedt ServiceHouse nog allerlei andere producten aan. Zo helpen ze bijvoorbeeld met het bepalen van de geschiktheid van daken en zorgen ze ook voor de plaatsing van zonnepanelen. Ook postcodestroom en winddelen behoren tot de mogelijkheden, net zoals de plaatsing van vloerisolatie, dakisolatie, spouwmuurisolatie, dubbel glas en laadpalen. Het gaat met andere woorden om een heel uitgebreid assortiment, waarbij energie besparen en een duurzame leefomgeving centraal staan.

Aanvullende producten en diensten

Naast het aanbieden van de mogelijkheid om een eigen energielabel te starten, biedt ServiceHouse nog talloze andere oplossingen aan voor wie een eigen energielabel wil opstarten. Ook voor wie energie wil besparen, duurzame energie wil opwekken of net wil investeren in duurzame energie heeft ServiceHouse een aantal mooie oplossingen.

Aanvullende diensten voor energielabels

Wie onder het toeziend oog van ServiceHouse energie aanbiedt, kan een aantal zaken aan hen uitbesteden. Het gaat in de eerste plaats om de klantenservice. Hierbij neemt ServiceHouse de telefoon op, maar dan wel altijd volgens het afgesproken script en op een manier die past bij de merkidentiteit. Ook de telefonische acquisitie en de facturatie kunnen op een gelijkaardige manier aan ServiceHouse worden uitbesteed.
Daarnaast staat ServiceHouse mensen bij wanneer ze een SPV (Special Purpose Vehicle), een coöperatie of een SDE-project willen opstarten. Ook bij duurzame initiatieven zoals een postcoderoosproject voorziet ServiceHouse de nodige ondersteuning. Ze bieden daarbij een ondersteunende rol en helpen bijvoorbeeld bij het verkrijgen van subsidies waar men recht op heeft.

Duurzaam energie opwekken

Ten slotte biedt ServiceHouse begeleiding aan voor wie duurzaamheidsprojecten wil realiseren. Hiervoor bieden ze tevens een aantal producten aan, inclusief een plaatsingsservice. Het gaat om zonnepanelen die op het eigen dak worden geplaatst. Ook wanneer de klant wil deelnemen aan postcodestroom of een stukje van een windmolen wil, een zogenaamd winddeel dat gemiddeld goed is voor ongeveer 500 kWh per jaar, is het mogelijk om hiervoor ServiceHouse in te schakelen.

Energie besparen via ServiceHouse

Alsook biedt ServiceHouse diverse oplossingen aan voor wie energiebesparende maatregelen wil aanbieden. Via ServiceHouse kunnen er namelijk drie isolatiemaatregelen worden aangeboden: dakisolatie, vloerisolatie en spouwmuurisolatie. Daarnaast is het ook mogelijk om via ServiceHouse de plaatsing van dubbel glas, wat eveneens in een energiebesparing resulteert, aan te bieden.

Oplossingen voor duurzame mobiliteit

Via ServiceHouse is het mogelijk om een laad- en ServicePas te regelen voor klanten van het eigen energielabel. Het is een praktische oplossing omdat er dan nog maar één kaart nodig is om zowel te parkeren als elektrisch te laden. De kosten worden netjes via de overzichtelijke en eenvoudige te declareren nota in rekening gebracht.
Een andere oplossing is de plaatsing van een laadstation, voor de deur van de consument of op de parking van een zakelijke klant. Aangezien Europa bij nieuwe projecten steeds vaker laadpalen verplicht, is dit een interessante dienst waar zeker vraag naar is.

Waarom scoort ServiceHouse zo slecht in het onderzoek van Consumentenbond (2020)?

Dit komt omdat ServiceHouse een beleidsvoering heeft waarbij grijze stroom wordt ingekocht en het vervolgens als groene stroom wordt verkocht, nadat er zogenaamde garanties van oorsprong (GvO) zijn gekocht. Dit wordt ook wel greenwashing genoemd. Hoewel ServiceHouse niet zo goed scoort, behoren ze niet tot de allerslechtste spelers op de markt. Dit komt omdat ServiceHouse de maximale score behaalt wat groene investeringen betreft.

Welke merken bieden de energie van ServiceHouse aan?

Er zijn diverse kleine spelers die de energie van ServiceHouse onder een eigen label aanbieden. Het gaat onder meer om PonEnergie, SportStroom, Energiebesteding, KerkStroom, Zekerzuinig, SamSam, Justplugin, Energy-Z, DorpStroom en ParkStroom.

Levert ServiceHouse ook zelf energie aan consumenten?

Op 28 januari raakte bekend dat Coolblue onder de licentie van het overgenomen ServiceHouse energie zou beginnen aanbieden. Het gaat om zonne- en windenergie en CO2-gecompenseerd gas. Coolblue opereert daarbij als een van de labels onder ServiceHouse. Onrechtstreeks levert ServiceHouse dus wel energie aan consumenten via moederbedrijf Coolblue.

Hoe wordt de CO2-uitstoot van het aardgas gecompenseerd?

Bij de overname door Coolblue gaf oprichter Pieter Zwart aan dat ze hiervoor zullen investeren in VCS- en REDD-gecertificeerde bosbeschermingsprojecten in Latijns-Amerika.

Zal ServiceHouse duurzamer worden na de overname door Coolblue?

Dit is op het moment van schrijven nog niet helemaal duidelijk. Bij een interview dat in de Volkskrant verscheen, reageerde oprichter Pieter Zwart licht geagiteerd. Hij antwoordde dat de elektriciteit van Coolblue Energie afkomstig zal zijn van Nederlandse zonnepanelen en Nederlandse windmolens.

Hij gaf verder aan dat ServiceHouse ook instaat voor de levering “van energie voor een paar kleinere, soms grijze energieverkopers” en ging vervolgens verder met “dat blijft onveranderd“. We nemen dus aan dat er voor bestaande energieverkopers niks wijzigt. Omdat ze nu echter groene energie zullen inkopen voor Coolblue Energie kan het wel zijn dat ze procentueel meer groene energie zullen inkopen en hierdoor beter zullen scoren in het duurzaamheidsonderzoek van Consumentenbond. Dit zijn uiteraard maar veronderstellingen en de toekomst zal het moeten uitwijzen.