Energieflex

EnergieFlex had een compleet vernieuwde aanpak van energie leveren. In tegenstelling tot traditionele energieleveranciers bepaalde de consument bij EnergieFlex zelf hoeveel hij zou betalen. Op die manier kreeg de consument meer inzicht in hoe een jaarnota tot stand komt en hoeveel energie er echt wordt verbruikt.
Energieflex
  • kwalitatief hoogwaardige energie Overgenomen door Innova Energie
  • kwalitatief hoogwaardige energie Geen boete bij overstap
  • kwalitatief hoogwaardige energie Geen rare praktijken meer

energieflexVeruit de meeste Nederlanders betalen de energierekening op basis van een maandelijks voorschot. Na een jaar volgt dan de eindafrekening. Soms moet de consument dan bijbetalen en soms krijgt hij wat terug. EnergieFlex vond dat deze manier van werken weinig inzicht bood in het energieverbruik en daarom deden ze het ook anders.

Na het faillissement van EnergieFlex werden per 1 november 2018 alle klanten overgenomen door de energieleverancier Innova Energie. De informatie in dit artikel is dan ook enkel om historische redenen relevant.

Energieflex is een innovatieve energieleverancier

EnergieFlex was een innovatieve energieleverancier. Naar eigen zeggen had de aanbieder een unieke aanpak. Dat was noodzakelijk omdat de liberalisering van de energiemarkt nog weinig veranderd heeft. In 2014 betrad EnergieFlex de Nederlandse energiemarkt.

De innovatie was terug te zien in de manier waarop consumenten hun energierekening betaalden. Volgens EnergieFlex was hun nieuwe manier een veel goedkopere en unieke manier. Bij deze energie-aanbieder was het namelijk mogelijk om te betalen op basis van ‘prepaid energie’. Dat werkte op dezelfde manier als in de telecomwereld. Volgens de aanbieder kon het energieverbruik en de bijhorende kosten daardoor tot wel 30 procent dalen.

Prepaid energie

De energie-aanbieder was de eerste in Nederland die prepaid energie aanbood. Daarmee moesten consumenten zich bewust worden van hun eigen energieverbruik om zo makkelijker energie te besparen. Daarnaast moesten consumenten op die manier ook een beter inzicht krijgen in de kosten. Het doel van EnergieFlex was om consumenten te helpen inzicht te krijgen in hun energiekosten en deze beter te beheren. Daarom werkte het bedrijf met heldere energienota’s, duidelijke overzichten en een unieke manier van betalen: aan de hand van prepaid.

Prepaid energie werkt in principe op dezelfde manier als we dat bij een telefoonaanbieder gewend zijn. EnergieFlex werkte met de volgende filosofie: inzicht leidt tot bewustwording. Door bewustwording gaan consumenten meer energie besparen en besparen zij op die manier ook op de energierekening.

EnergieFlex bood twee verschillende contractvormen aan: het ouderwetse Flex Standaard, waarbij men een vast termijnbedrag per jaar betaalde, en de Flex Prepaid. Met Flex Prepaid werd er eerst energietegoed aangeschaft en dit werd vervolgens naar believen opgewaardeerd. Het was natuurlijk mogelijk dat er meer energie werd verbruikt dan dat er prepaid voorhanden was. Wanneer dit het geval was, werd men nog niet meteen van het net afgesloten maar kon men gewoon eenvoudig nieuw tegoed bijkopen. Om Flex Prepaid te kunnen gebruiken, werd er een slimme meter in het leven geroepen. De meeste nieuwe woningen hebben ondertussen zo’n meter in huis. Bij het afsluiten van het pakket werd deze slimme meter niet gratis voorzien, maar deze werd aangeschaft bij het energiecontract met EnergieFlex. Erg duur was de meter trouwens niet: slechts 75 euro.

De voordelen van Energieflex

EnergieFlex leverde niet alleen goedkope energie, maar werkte dus eveneens met slimme meters. De meters zijn vanop afstand te lezen. Om die reden was het niet nodig een monteur of inspecteur te sturen. Dat betekende meteen ook dat er geen extra kosten aan verbonden waren, waardoor er werd bespaard de energierekening en de slimme meter eenvoudig werd terugverdiend. Een slimme thermostaat biedt ook minder fraudemogelijkheden. Om verdere kosten uit te sparen, werkte de energie-aanbieder met lage marges en verliep de communicatie voornamelijk per e-mail. Deze aanbieder was dus echt iets voor consumenten die weten hoe ze met een computer overweg moeten. De online omgeving bood een mogelijkheid om het dagelijkse energieverbruik op te vragen. Bovendien kreeg de consument tevens een overzicht van het verbruik in euro’s per uur.