5 dingen die niet kloppen over overstappen

Wisselen van energieleverancier kan jaarlijks zorgen voor een behoorlijke besparing op de volgende energierekening. Tussen 2015 en 2016 is 17 procent van de consumenten gewisseld van energieleverancier. Volgens de Energiemonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dat een recordaantal. Nog nooit eerder stapten zoveel consumenten over.

Doordat consumenten overstappen, moeten energieleveranciers de concurrentie met elkaar aan gaan. Daardoor gaan wij per saldo uiteindelijk minder betalen. Toch zijn er veel mensen die de stap niet aandurven, omdat zij sommige onjuistheden geloven. Wij zetten er vijf op een rij.

Overstappen kost tijd

Het is niet waar dat overstappen veel tijd en moeite kost. Dit vooroordeel komt uit vroegere tijden. Vroeger moest je eerst per brief een contract opzeggen, vervolgens een nieuw contract opvragen bij de nieuwe energieleverancier en alles zonder problemen in elkaar over laten lopen. Tegenwoordig is dit allemaal niet meer nodig. Je kunt gemakkelijk online energie vergelijken en zo krijg je alle prijzen van precies dezelfde specificaties op een rijtje. Daarna kun je de beste deal aanklikken en een nieuw contract aanvragen.

Het overstappen wordt je volledig uit handen genomen. De oude en de nieuwe energieleverancier werken onderling samen om de overstap zo goed mogelijk te laten verlopen. Zelf hoef je bijna niets te doen. De nieuwe leverancier zegt namens jou het oude contract bij de oude leverancier op. Binnen twee weken krijg je het nieuwe contract van de nieuwe energieleverancier. Als je deze ondertekent, ben je overgestapt. Let op: je kunt niet zomaar overstappen. Je dient namelijk een opzegtermijn in acht te houden. Anders krijg je een boete. Daarover volgt nu meer.

Boetes bij het overstappen

Veel mensen denken onterecht dat zij een boete krijgen als zij zomaar wisselen van energieleverancier. Dat is niet in alle gevallen zo. Als je jarenlang bij dezelfde energieleverancier bent aangesloten en nu wilt overstappen, kun je dat zonder problemen doen. De nieuwe leverancier houdt rekening met de opzegtermijn van de oude leverancier en dan is alles geregeld.

Als je een contract hebt voor bepaalde tijd, is dit iets ingewikkelder. Als het contract binnen twee maanden afloopt, kun je gewoon een nieuw contract afsluiten. De nieuwe leverancier houdt daar dan rekening mee en begint pas met de overname van het contract als de einddatum is bereikt. Als je een contract langer dan twee maanden hebt, dien je contact op te nemen met de energieleverancier. Doorgaans kun je contracten afkopen, maar dan betaal je wél een boete.

Langere contracten zijn voordeliger

Veel consumenten denken ten onrechte dat het afsluiten van een meerjarig contract altijd voordeliger is. Meestal is dit helemaal niet zo. Als je overstapt naar een andere energieaanbieder, krijg je vaak een korting. Als je dus elk jaar overstapt, kun je elk jaar gebruikmaken van de overstapkorting. Als je kiest voor een vijfjarig contract, moet je de korting over al deze jaren verspreiden.

Kijk dus goed voor hoe lang je een contract afsluit en maak de rekensom. Meestal is een 1-jarig contract iets duurder, maar de energie aanbieding maakt dat dan weer meer dan goed. Zo ben je toch voordeliger uit.

Zonder stroom bij overstappen

Ten onrechte maken consumenten zich zorgen dat zij zonder gas of stroom kunnen komen te zitten. Overstappen is een administratieve uitvoering. Met andere woorden: er komt niemand bij je thuis om gas en stroom ‘om te zetten’. Alle gas en stroom loopt namelijk via de netbeheerder. Er verandert niets aan je aansluitingen. Je betaalt alleen een ander bedrag aan een andere leverancier. De nieuwe leverancier laat de overstap vloeiend in elkaar overlopen. Tenzij je opeens een half jaar of langer stopt met betalen, zul je niet zo snel worden afgesloten.

Overstappen is duur

Sommige consumenten geloven in het idee dat wat goed is, niet veranderd hoeft te worden. Dat is niet waar bij energieleveranciers. Elk jaar vergelijken en overstappen is beter. Als je jaren bij dezelfde leverancier blijft, loop je vaak kortingen en andere aanbiedingen mis. Sluit een 1-jarig contract af. Bevalt de energieleverancier niet, kun je volgend jaar altijd nog terugwisselen naar je vorige leverancier. Je kunt ook kiezen voor ‘twee favorieten’, waartussen je ieder jaar overstapt om zo te profiteren van de welkomstbonus.

One Response to “5 dingen die niet kloppen over overstappen”

  1. Kijk bij een overstap niet alleen naar de stroomprijs maar ook naar het vastrecht.
    Wij gingen bij een 3 jarig contract van €3,50 naar €0,20 per maand.

Leave a Comment